HALAMAN SANTAI

Selasa, 25 Februari 2020

LANGSUNG: Wan Azizah kemas barang-barang di pejabat TPM

PASUKAN MALAYSIAKINI


LANGSUNG | Malaysiakini melaporkan perkembangan terkini mengenai keadaan politik semasa berikutan kejatuhan kerajaan Pakatan Harapan semalam.

Jika anda suka laporan kami, sokong media bebas dengan melanggan Malaysiakini dengan harga serendah RM0.55 sehari. Maklumat lanjut di sini.



Wan Azizah tak jumpa Dr M, hanya kemas barang

11.54 pagi: Pejabat PM, Putrajaya - Presiden PKR, Nurul Izzah, bercakap kepada Malaysiakini, berkata beliau dan ibunya tidak bertemu dengan Dr Mahathir Mohamad di Pejabat Perdana Menteri (PMO)

Sebaliknya, Nurul Izzah berkata beliau hanya membantu ibunya mengemas barang-barang di Pejabat Timbalan Perdana Menteri.

"Kami bersama ibu mengambil barang-barang dari pejabat TPM dan kemudian kami beralih ke Kementerian Wanita (untuk mengemas barang-barang)," katanya.

Nurul Izzah menambah ibunya juga mengambil kesempatan untuk mengucapkan terima kasih kepada kakitangan yang telah berkhidmat di bawah kementeriannya.



Umno tolak pembentukan kerajaan dengan DAP

11.45 pagi: Ketua Penerangan Umno, Shamsul Anuar Nasarah berkata partinya menolak pembentukan kerajaan baru dengan DAP.

"DAP parti yang sangat rasis dan tidak boleh dipercayai. Kerosakan negara selepas PRU 14 dan kehancuran Kerajaan PH ini sebenarnya berpunca daripada DAP. DAP antara penyebab utama kegagalan Pakatan Harapan," katanya dalam satu kenyataan.
Shamsul (gambar) juga mengecam setiausaha agung DAP Lim Guan Eng kerana menyalahkan penglibatan Umno dalam menghancurkan kerajaan Pakatan Harapan.

"Kehancuran Kerajaan PH adalah disebabkan oleh pimpinan PH sendiri terutama DAP," katanya.



Selamat bertugas, kata Maszlee kepada wartawan

11.45 pagi: Istana Negara - Anggota Parlimen Simpang Renggam, Maszlee Malik menyapa anggota media yang bertugas di luar Istana Negara, sebelum memasuki pekarangan istana.

Bekas menteri pendidikan itu enggan menjawab sebarang soalan mengenai keadaan politik yang sedang berlaku sekarang, dan hanya mengatakan "selamat bertugas."



Azmin memasuki PMO

11.39 pagi: Pejabat Perdana Menteri, Putrajaya - Kenderaan yang membawa bekas naib presiden Umno, Hishammuddin Hussein dilihat meninggalkan Pejabat Perdana Menteri.

Sementara itu, kenderaan yang membawa bekas timbalan presiden PKR Azmin Ali memasuki kompleks itu.



Selangor aman sejahtera, kata MB

11.27 pagi: Istana Bukit Kayangan - Selang beberapa minit selepas pengerusi Amanah Selangor Izham Hashim, Menteri Besar Selangor Amirudin Shari pula dilihat keluar dari pekarangan Istana Bukit Kayangan Shah Alam.

Beliau yang ditemui pemberita enggan mengulas lanjut namun menjelaskan negeri Selangor dalam keadaan aman dan sejahtera.

“Selangor Aman Sejahtera,” katanya.

Selepas itu, kenderaan milik Amirudin terus dipacu laju meninggalkan pekarangan Istana Bukit Kayangan dan disusuli kenderaan milik Pengerusi DAP Selangor Gobind Singh Deo.



Wan Azizah, Nurul Izzah dilihat keluar dari PMO

11.24 pagi: Bekas Timbalan Perdana Menteri, Dr Wan Azizah Wan Ismail dan naib presiden PKR, Nurul Izzah Anwar dilihat meninggalkan PMO menaiki kereta berasingan.

Pemandu yang membawa Wan Azizah dilihat memperlahankan kenderaan dan bekas TPM itu melambai tangan kepada media yang menunggu di luar pekarangan PMO.



Umno Johor yakin boleh tubuh kerajaan baru

11.20 pagi: Umno Johor yakin mereka boleh membentuk kerajaan negeri yang baru dengan Bersatu.

"Kita perlu mendapat satu dari PKR, ini dijanjikan kepada kita oleh bos mereka dari KL. Mungkin ada lebih daripada satu," kata Pengerusi Umno Johor Hasni Mohammad kepada Malaysiakini.

Pada masa ini PKR, DAP dan Amanah mempunyai 28 kerusi DUN di Johor, begitu juga Bersatu, Umno, MIC, dan PAS.



Muhyiddin tiba di PMO

11.17 pagi: Presiden Bersatu, Muhyiddin Yassin tiba di Pejabat Perdana Menteri selepas dua jam meninggalkan kediaman perdana menteri di Seri Kembangan pagi tadi.



Zahid, Izzah dan Wan Azizah di PMO

11.00 pagi: Putrajaya - Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi antara mereka yang berada di kompleks Pejabat Perdana Menteri.

Turut hadir ialah penasihat PKR, Dr Wan Azizah Wan Ismail dan naib presiden Nurul Izzah Anwar.



Kumpulan Azmin dakwa tunggu isyarat untuk mengadap Agong

11.00 pagi: Kumpulan penyokong bekas Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali mendakwa mereka sedang menunggu isyarat untuk mengadap Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah.

Menurut Anggota Parlimen Puncak Borneo, Willie Mongin, mereka sedang menunggu di di sebuah hotel di Kuala Lumpur sebelum bergerak ke Istana Negara.

“Kami tunggu arahan,” katanya ringkas kepada pemberita di hotel Sofitel.



Ahli Parlimen Sri Gading memasuki istana

11am: Istana Negara - Anggota Parlimen Sri Gading Shahruddin Md Salleh, yang juga bekas timbalan menteri wilayah persekutuan, memasuki istana dengan menaiki kereta Perodua Bezza.



10:47 pagi: Istana Negara - Peguam Negara, Tommy Thomas tiba di Istana Negara. Kenderaaannya dilihat memasuki pekarangan istana melalui pintu 2.

Difahamkan Hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Tengku Maimun Tuan Mat tiba lebih awal sekitar jam 10.30 pagi.
Kedua-dua mereka memohon mengadap Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah.

Kedatangan Tengku Maimun dimaklumkan oleh seorang pegawai polis yang ditempatkan di luar pintu 2 istana.



10.50 pagi: PMO -  Presiden Umno, Ahmad Zahid Hamidi tiba di Pejabat Perdana Menteri (PMO).



10:45 pagi:  Anggota Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah tiba di Istana Negara.



Pertemuan dengan Sultan S'gor berjalan lancar - Pengerusi Amanah negeri

10.46 pagi: Istana Bukit Kayangan - Selepas masuk mengadap hampir dua jam, kenderaan milik Pengerusi Amanah Selangor, Izham Hashim dilihat keluar dari perkarangan Istana Bukit Kayangan Shah Alam.

Ketika ditemui pemberita, beliau menjelaskan pertemuan bersama Sultan Sharafudin Idris Shah berjalan lancar dan Negeri Selangor dalam keadaan yang stabil.

“Selangor baik-baik sahaja, tiada masalah, pertemuan (bersama Sultan) juga berjalan lancar.

“MB (Menteri Besar) akan keluarkan kenyataan sekejap lagi selepas pertemuan ini,” katanya.

Jelasnya, hadir bersama mengadap sultan adalah Pengerusi DAP Selangor Gobind Singh Deo dan Pengerusi PKR merangkap Menteri Besar Selangor Amirudin Shari.

Pemberita kini sedang menunggu kedua pemimpin berkenaan keluar dari pekarangan Istana Bukit Kayangan.



10.30 pagi: PMO- Bekas Timbalan Perdana, Dr Wan Azizah Wan Ismail tiba di Pejabat Perdana Menteri (PMO) Putrajaya.



Urusan berjalan seperti biasa, kata Exco Kedah

10.25 pagi: Selepas Bersatu umum keluar daripada Pakatan Harapan (PH), kerajaan negeri Kedah secara teknikalnya telah tumbang.

Kedah memiliki seramai 36 anggota Dewan Undangan Negeri yang terdiri daripada Adun PKR (7), Bersatu (6), Amanah (4), DAP (2), PAS (15) dan BN (2).

Bagaimanapun, pemimpin kerajaan negeri mengatakan "urusan masih berjalan seperti biasa" pada masa sekarang.
Exco Kedah, Simon Ooi berkata Menteri Besar, Mukhriz Mahathir sepatutnya mengadakan mesyuarat exco hari ini.

"Bagaimanapun ia ditangguhkan ke esok, sehingga diberitahu kelak.

"Kami akan menunggu untuk bertemu dengannya untuk melihat jika terdapat apa-apa perkembangan selanjutnya.

"Buat masa ini, kita bekerja seperti biasa," katanya kepada Malaysiakini. 

Sebaliknya, kerajaan Pulau Pinang dilihat stabil walaupun tidak jelas jika kerajaan pimpinan DAP akan kekal menguasai kerajaan negeri atau kembali ke status pembangkang sebelum PRU 2018.

Timbalan Ketua Menteri, P Ramasamy berkata tidak ada perubahan dalam pentadbiran kerajaan negeri ini buat masa ini kerana ia disokong kuat oleh DAP.

"Urusan berjalan seperti biasa," kata Ramasamy.

DUN Pulau Pinang yang dianggotai 40 anggota dikuasai oleh DAP (19) kerusi, PKR (14), Bersatu (2), Amanah (2), BN (2) dan PAS (1).

Pakej ransangan tidak akan diumumkan pada 27 Feb

10 pagi: Bekas Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Ong Kian Ming (gambar) berkata pakej rangsangan tidak akan diumumkan pada 27 Feb seperti yang dirancang pada awalnya.

"Saya fikir kamu boleh menyatakan dengan jelas bahawa ia (pakej rangsangan) tidak lagi dalam agenda kerana tiada kerajaan sekarang," katanya kepada radioa BFM awal hari ini.
Ong berkata tiada dasar baru boleh diumumkan tanpa pembentukan kerajaan baru.
Beliau berkata keutamaan sekarang adalah untuk membentuk kerajaan baru.

Kerajaan Pakatan Harapan sebelum ini mengumumkan pakej rangsangan untuk membantu industri akibat penularan wabak Covid-19.



Kenderaan MB S'ngor dilihat memasuki Istana Bukit Kayangan

9.55 pagi: Istana Bukit Kayangan - Tiga kenderaan milik pemimpin PH Selangor dilaporkan telah memasuki kawasan Istana Bukit Kayangan Shah Alam sejak pukul 8.52 pagi tadi.
Difahamkan dalam tiga kenderaan itu, satu antaranya milik Menteri Besar Selangor Amirudin Shari dan dua lagi dipercayai milik exco.

Difahamkan pemimpin PH di Selangor hari ini juga dijangka bertemu dengan Sultan Sharafudin Idris Shah, untuk membincangkan keadaan politik semasa.



Dr Mahathir tiba di PMO

9.40 pagi: PMO - Dr Mahathir Mohammad tiba di Pejabat Perdana Menteri (PMO) di Putrajaya.

Ini merupakan hari pertama beliau memasuki pejabat berkenaan sebagai Perdana Menteri interim selepas dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong semalam.
Semalam, Peguam Negara Tommy Thomas menjelaskan tidak ada had masa untuk bertugas sebagai Perdana Menteri interim.

Mahathir kini boleh membuat keputusan untuk melantik anggota kabinet mengikut budi bicaranya sehingga perdana menteri baru dilantik.



Perbicaraan ditangguh, Najib ke PWTC

9.24 pagi: Mahkamah Tinggi KL -  Bekas Perdana Menteri Najib Razak akan ke PWTC untuk menghadiri satu mesyuarat penting sekitar jam 10.30 pagi.

Perkara itu dimaklumkan oleh peguam beliau, Muhammad Shafee Abdullah di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pagi ini.

Ini antara sebab Shafee memohon prosiding terhadap Najib yang didakwa menyalahgunakan RM42 juta dana SRC International ditangguhkan ke pagi esok.



Mahathir keluar dari kediaman, menuju ke PMO

9.15 pagi: Perdana Menteri interim, Dr Mahathir Mohamad difahamkan telah keluar dari kediamannya di Palace Of The Golden Horses, Seri Kembangan.

Bagaimanapun, Mahathir tidak melalui pintu A di mana media berkumpul.

Sebaliknya, Mahathir keluar melalui pintu B dan difahamkan menuju ke Pejabat Perdana Menteri (PMO).

Sementara itu, Presiden Bersatu, Muhyiddin Yassin pula keluar dari kediaman Mahathir pada jam 9.36 pagi.



Adly ucap terima kasih pada semua

8.30 pagi: Ketua Menteri Melaka, Adly Zahari mengucapkan terima kasih kepada semua yang telah memberi beliau peluang untuk memimpin negeri itu.

"Walaupun tempoh itu singkat, saya telah berusaha memberikan yang terbaik dengan kudrat yang ada untuk menghilangkan kelaparan, kejahilan dan kedukaan semua. Didoakan semua dirahmati Ilahi," katanya dalam hantaran di media sosial.



Pemimpin mula tiba di kediaman Mahathir

8.50 pagi: Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin adalah yang pertama tiba di kediaman perdana menteri interim, Dr Mahathir Mohamad.

Keretanya dilihat dipandu masuk pada jam 8.05 pagi.

Ia disusuli dengan ketibaan Mukriz Mahathir pada jam 8.10 pagi dan Rina Harun jam 8.20 pagi.



Pembubaran kabinet tak jejaskan usaha tangani Covid-19

8 pagi: Ketua Pengarah Kesihatan, Dr Noor Hisham Abdullah berkata pembubaran kabinet tidak akan menjejaskan usaha kerajaan dalam menangani wabak Covid-19.

"Semua isu kesihatan dan cabarannya akan diteruskan seperti biasa," katanya kepada Malaysiakini dalam kiriman pesanan teks.

Terdapat pihak membangkitkan kebimbangan bahawa pembubaran kabinet semalam akan memberi kesan kepada usaha kerajaan dalam menangani Covid-19.

Sehingga hari ini, seramai 20 pesakit daripada 22 orang telah pulih daripada wabak berkenaan.

Wabak itu menjangkiti hampir 80,000 orang di seluruh dunia dan mengorbankan lebih 2,600 orang setakat hari ini.



Marzuki nafi pemimpin Bersatu keluar parti

8 pagi: Setiausaha Agung Bersatu Marzuki Yahya menafikan laporan bahawa pemimpin parti itu keluar parti.

"Saya nak jelaskan di sini, bahawa kita buat penafian, sekeras-kerasnya bahawa tidak ada seorang pun ahli parlimen atau pimpinan bersatu yang diuar-uarkan keluar dari PPBM.

"Maka kita semua intact, masih dalam satu barisan dan kita telah membina parti ini dan kita harungi apa juga halangan dan rintangan, dan saya pasti kita akan dapat atasi kemelut ini," katanya kepada pemberita selepas mesyuarat majlis tertinggi parti itu di Petaling Jaya tengah malam semalam.



Rais Hussin: Lantik Dzulkefly Ahmad sebagai menteri kesihatan interim

7.50 pagi: Pengerusi Strategi Bersatu Rais Hussin mencadangkan perdana menteri sementara Dr Mahathir Mohamad melantik Dzulkefly Ahmad sebagai menteri kesihatan sementara.

Menulis di media sosial, beliau berkata perkara itu perlu untuk mengawal penyebaran Covid-19 di Malaysia.



Kemelut politik masuk hari ketiga

7.40 pagi: Kemelut politik yang menyaksikan kejatuhan kerajaan Pakatan Harapan yang berusia 20 bulan, memasuki hari ketiga hari ini.

Dr Mahathir Mohamad disokong oleh kedua-dua blok namun belum ada pihak yang tampil dengan majoriti yang jelas.

Mahathir pada masa ini merupakan satu-satunya anggota kerajaan selepas dilantik sebagai perdana menteri interim oleh Yang di-Pertuan Agong semalam berikutan peletakan jawatannya.

Semua jawatan menteri kabinet dikosongkan, sementara menunggu pembentukan kerajaan baru.

Tiada ulasan: