HALAMAN SANTAI

Rabu, 26 Februari 2020

LANGSUNG: Anwar sahkan PH calonkan dirinya sebagai PM

WARTAWAN MALAYSIAKINI




LANGSUNG | Malaysiakini melaporkan perkembangan terkini mengenai keadaan politik semasa berikutan kejatuhan kerajaan Pakatan Harapan semalam.

Baca laporan langsung Malaysiakini pada 23 Feb (Ahad), 24 Feb (Isnin) dan 25 Feb (Selasa).

Jika anda suka laporan kami, sokong media bebas dengan melanggan Malaysiakini dengan harga serendah RM0.55 sehari. Maklumat lanjut di sini.

LANGSUNG

Presiden PKR, Anwar Ibrahim mengesahkan bahawa anggota parlimen Pakatan Harapan (PH) memberikan sokongan kepadanya sebagai calon Perdana Menteri.

Beliau berkata PH telah menjemput Mahathir untuk menghadiri mesyuarat Majlis Presiden pada Selasa lalu, tetapi ditolak perdana menteri interim itu.

"Justeru itu keputusan Majlis Presiden semalam telah menetapkan bahawa calon perdana menteri Pakatan Harapan ialah Datuk Seri Anwar Ibrahim," kata beliau ketika membacakan kenyataan daripada gabungan itu.

Ditanya mengenai jumlah sokongan diperolehnya, Anwar berkata adalah tidak manis untuk menyatakan perkara itu dan menyerahkannya kepada Yang di-Pertuan Agong.



5.45 petang: Pejabat Perdana Menteri (PMO) - Kenderaan rasmi yang membawa Dr Mahathir Mohamad dilihat keluar dari bangunan Perdana Putra pada jam 5.30 petang.

Dr Mahathir keluar dari bangunan PMO selepas menyampaikan perutusan Khas bagi menjelaskan situasi politik yang melanda negara hari ini.

Bagaimanapun, Mahathir tidak keluar dari laluan protokol sebaliknya melalui pintu A.

Petugas media turut difahamkan sehingga petang ini tidak ada pertemuan antara Mahathir dengan Ketua Menteri Sabah, Shafie Afdal.

Semalam, Shafie dilapor akan bertemu Dr Mahathir di pejabat perdana menteri hari ini.



Peguam: Kerajaan perpaduan wujudkan kerajaan yang tiada kebertanggungjawaban

5.30 petang - Peguam, Syahredzan Johan berkata kerajaan perpaduan akan mewujudkan kerajaan yang tidak mempunyai kebertanggungjawaban.

"Sebagai contoh, jika PH (Pakatan Harapan) tidak memenuhi manifesto, mereka boleh dihukum dalam pilihan raya akan datang.

"Tetapi kerajaan perpaduan tidak akan mempunyai kekangan ini - ia boleh melakukan apa sahaja yang ia mahu tanpa kesan politik," katanya menerusi Twitter.

Beliau kemudiannya menambah negara ini perlu beralih daripada era 'kerajaan tahu segalanya'.

Sambungan berita sila klik di sini


Tiada ulasan: