HALAMAN SANTAI

Isnin, 24 Mac 2008

Mengapa Khir Toyo Lepas Jawatan Dalam Parti?
Raja Petra


AWAL-AWAL lagi saya sudah merasakan pengakuan Mohamad Khir Toyo dalam tv sewaktu mengumumkan beliau melepaskan jawatan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Selangor kononnya atas kerelaan beliau dan tidak ada sebarang tekanan ke atasnya saya tidak mempercayainya. Sebabnya, masakan semudah itu Khir melepaskan jawatan yang cukup berprestaj itu.

Semua orang bermati-matian berusaha untuk memegang jawatan itu. Khir pula dengan senang melepaskanya, macam melepas merpati putih tanda kedamaian! Alasan Khir Toyo beliau lepas kerana ambil tanggungjawab atas kekalahan teruk BN/Umno di Selangor. Benarkah?

Tidak masuk akal alasan berkenaan. Khir sengaja mencari alasan untuk menghalalkan tindakannya. Dalam soal ini bekas MB Selangor itu ada menyembunyikan sesuatu daripada pengetahuan umum. Khir tidak jujur kepada dirinya sendiri.

Dalam keadaan sekrang beliau seharusnya tidak menjadi pandir. Beliau harus berani berterus terang dan membela diri sendiri. Dalam keadaan sekarang tidak ada gunanya ikhlas dan berkorban untuk kesejahteraan parti. Umno dalam apa keadaan dan lakulah apa sekalipun ia tidak akan sejahtera lagi. Umno sudah parah!

Bagi saya Khir tetap kena tekan. Atau kena masukkan dalam botol dan mulut botol ditutup! Ini menyebabkan Khir tidak dapat bernyawa dan menjadi sempuk. Kalau beliau tidak ditekan dan diasak, saya kira bukan semudah itu untuk Khir keluar dari pintu pejabat Umno Selangor.

Kalau benar alasan yang dikatakan Khir itu, ini bermakna bukan beliau saja yang kena berbuat begitu. Orang lain juga yang partinyanya kalah perlu berbuat demikian.

Mahadzir Khalid di Kedah kena lepaskan jawatan Pengerusi Umno Kedah. Kedah juga mengalami nasib sama dengan Selangor. Kedah juga terlepas kepada pembangkang. Pas telah membentuk kerajaan di sana. Menteri Besarnya, Azizan Abdul Razak.

Tiada ulasan: