HALAMAN SANTAI

Isnin, 31 Mac 2008

Mat Taib, Noraini, Noh Omar, Khir Toyo tak setuju hapus kuota


SHAH ALAM – UMNO tidak bercadang untuk menghapuskan sistem kuota pencalonan untuk pertandingan pelbagai jawatan dalam parti itu termasuk Presiden dan Timbalan Presiden.

Ketua Penerangan parti, Senator Tan Sri Muhammad Muhd. Taib berkata, sistem tersebut tidak mempunyai sebarang masalah sejak diperkenalkan oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad ketika menjadi Presiden parti.

Beliau berkata, ia bertujuan memastikan calon yang bertanding benar-benar mereka yang serius untuk memikul tanggungjawab selain mendapat sokongan padu daripada setiap ahli parti.

“Sekiranya sistem kuota ini dihapuskan, sesiapa sahaja boleh bertanding walaupun tidak mendapat sokongan daripada majoriti ahli parti di peringkat bahagian.

“Sebaliknya, kita tidak mahu mereka yang bertanding dalam mana-mana jawatan dalam UMNO ini terdiri daripada yang tidak serius, main-main serta kurang memiliki kewibawaan sebagai seorang pemimpin.

“Oleh yang demikian, tidak perlu untuk kita menghapuskan sistem ini kerana ia mampu memastikan UMNO mempunyai pemimpin yang benar-benar layak untuk membawa parti dan orang Melayu ke arah yang lebih baik,” katanya.

Beliau menyatakan demikian kepada pemberita selepas mengadakan pertemuan dengan 392 ketua kampung seluruh Selangor yang dilantik oleh kerajaan Barisan Nasional (BN) sebelum ini bagi membincangkan masalah-masalah di peringkat tempatan.

Muhammad diminta mengulas gesaan Dr. Mahathir supaya UMNO menghapuskan segera sistem kuota pertandingan jawatan dalam parti itu bagi mewujudkan persaingan yang sihat.

Katanya, sistem itu telah disalahgunakan untuk menyekat peluang kepada pemimpin UMNO lain untuk bertanding secara bebas dalam pemilihan untuk mengisi jawatan parti politik orang Melayu itu.

Ketua Puteri UMNO, Datuk Noraini Ahmad berkata, pelaksanaan sistem kuota mampu memastikan tiada individu yang tidak memiliki sokongan kuat di akar umbi cuba menentang presiden.

“Jika seseorang itu mampu melepasi kuota yang ditetapkan, maka barulah dia seorang yang memiliki kredibiliti tinggi dan layak untuk mencabar presiden,” katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Tambah beliau, jawatan Presiden UMNO perlu dilihat dalam perspektif yang luas iaitu individu yang memegang jawatan itu akan turut menjadi Perdana Menteri.

Situasi itu kata beliau menjadikan jawatan Presiden UMNO hanya boleh dipegang oleh seseorang yang benar-benar berwibawa dan mendapat sokongan secara menyeluruh.

Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Datuk Noh Omar berkata, sistem kuota sebenarnya mencerminkan demokrasi yang lebih telus dan keadilan dalam parti.

Jelas beliau, jika seseorang pemimpin berjaya melepasi kuota, ia mencerminkan bahawa akar umbi parti mahukan perubahan dan pertandingan diadakan atas dasar keperluan serta bukannya untuk tujuan lain.

Keadaan itu kata beliau memberikan keadilan bukan hanya kepada yang mahu bertanding tetapi juga untuk ahli dan presiden parti.

Bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo yang melihat isu itu berdasarkan situasi semasa menegaskan, sistem kuota tidak perlu dimansuhkan.

Katanya, jika tidak ada pencabar yang serius, maka sistem itu tidak perlu dimansuhkan.

“Setakat ini saya lihat cuma Tengku Razaleigh Hamzah yang menyatakan keinginan tetapi saya lihat beliau seperti tidak terlalu serius, jika tidak ada pencabar serius, maka tidak perlulah ia dimansuhkan,” katanya.

Beliau bagaimanapun mencadangkan agar hak membuat keputusan sama ada sistem kouta itu dikekalkan atau sebaliknya diserahkan kepada ahli yang akan bermesyuarat para peringkat cawangan tidak lama lagi.

Tiada ulasan: