HALAMAN SANTAI

Ahad, 21 September 2014

1MDB boleh rugi RM1 bilion

MALAYSIAKINI


 


Badan pelaburan kerajaan pusat, 1Malaysia Development Bhd (1MDB) boleh rugi lebih RM1 bilion selepas tergesa-gesa membeli lebih 234 ekar tanah di Pulau Pinang tahun lalu lapor akhbar perniagaan, The Edge hari ini.

Menurut laporan itu, 1MDB telah membayar RM1.38 bilion untuk membeli beberapa plot tanah di bandar Air Itam, kubu kuat DAP, dalam perjanjian bersama beberapa ahli perniagaan yang rapat dengan BN untuk membina rumah kos rendah semasa kempen pilihan raya umum tahun lalu.

Tetapi dengan kemenangan lebih besar Pakatan Rakyat di Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang, 1MDB kini terpaksa menanggung beban milikan tanah yang dibeli dengan harga yang mahal itu.

The Edge turut melaporkan kira-kira 1,200 individu yang masih menduduki tanah yang dibeli 1MDB itu perlu diberi pampasan sebelum sebarang pembangunan boleh dimulakan.

Apa pun, laporan itu menyatakan 1MDB mungkin akan kerugian lebih banyak wang. Kos pembinaan 9,999 unit rumah kos rendah, seperti yang dijanjikan, termasuk pampasan yang perlu dibayar bakal menelan belanja RM2.7 bilion.

Bagaimanapun jangkaan pendapatan dari penjualan rumah itu hanya mampu mencecah RM1.45bilion dan sekiranya 1MDB tidak merancang memajukan tanah tersebut, mereka akan kehilangan RM55 juta setiap tahun untuk membayar faedah pinjaman bank.

Laporan itu turut menyatakan sebilangan tanah itu dibeli dengan harga lebih 95 peratus dari yang dinilai pada tahun 2011.

Tiada ulasan: