HALAMAN SANTAI

Khamis, 27 November 2014

Melanggar janji PM: Dua serangan daripada Zahid



Oleh Hazlan Zakaria


Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Zahid Hamidi nampaknya berminat untuk membuktikan dirinya sebagai menyesuaikan diri dengan menyangkal dakwaan Perdana Menteri. Walaupun kita tidak boleh mengatakan bahawa jika niat nyata beliau ia adalah pasti persepsi hasil akhir daripada kecenderungan beliau.

 Ia mengingatkan saya kepada salah satu iklan radio yang tidak pernah gagal untuk pique mewah saya dalam perjalanan saya ke dan dari tempat kerja, satu Domino Pizza dengan "Dua la la" lagu pendek.

"Dua la la, adalah lebih baik daripada satu aha!"
 
Jenis penghurai baik untuk eksploitasi ini jelas Menteri, kerana jika perkara pergi seperti yang dirancang beliau akan secara peribadi bertanggungjawab untuk kembali pada firman dua perdana menteri, kedua-dua bos sekarang dan sebelumnya yang.
 
Walaupun ramai yang berfikir bahawa dia tidak adalah alat yang paling ketara dalam kandang alat Kabinet Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, Menteri Dalam Negeri telah cemerlang ditarik dari apa yang ada di hadapan-Nya menteri yang pernah dilakukan.
 
Baru-baru ini, pengumuman tentang firewall terancang untuk menyekat "tidak diluluskan" kandungan dalam talian daripada ditonton di Malaysia akan melihat Dia memecahkan firman bekas PM Tun Dr Mahathir Mohamad pada penapisan sifar untuk kandungan dalam talian dalam Rang Undang-Undang Multimedia Super Koridor Jaminan.
 
Malay Mail Online melaporkan Zahid sebagai berkata bahawa kandungan di internet, termasuk filem, mesti mematuhi budaya tempatan dan sensitiviti.
 
"Kami sedang bekerjasama dengan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia Suruhanjaya mengenai perkara ini dan saya menggesa suruhanjaya itu untuk melaksanakan sistem itu tidak lama lagi," katanya dilaporkan berkata selepas merasmikan ulang tahun ke-60 lembaga penapisan negara pada 23 November.
 
Seolah-olah yang menetapkan arah-gaya Orwellian mengenai Pemikiran Polis dan kepolisan mereka terhadap jenayah pemikiran, Zahid dilaporkan berkata keperluan awam untuk memahami tanggungjawab sosial lembaga itu untuk memerangi pengaruh unsur-unsur negatif yang boleh hadir dalam filem tertentu.
 
"Kami mahu mewujudkan kesedaran di kalangan orang ramai, khususnya filem penonton, yang lembaga penapisan mempunyai tanggungjawab sosial dan agama untuk memastikan filem mematuhi garis panduan yang ditetapkan," beliau dipetik sebagai berkata.
 
Walaupun filem masih permainan yang adil untuk gunting di tangan penapis, Internet untuk lebih baik atau untuk lebih teruk telah diisytiharkan di luar had oleh Mahathir sebagai janji komitmen kerajaan untuk MSC.
 
Jika idea perpisahan akan melalui dan langkah yang tegas bangun dalam talian, ini pasti akan melanggar perkataannya Mahathir miskin lama, walaupun saya tidak pasti jika ia akan mengganggu jantung sinis masih mengalahkan doktor yang baik. Walaupun ia boleh dipersoalkan jika firewall yang akan berkuat kuasa di semua jika percubaan sebelumnya oleh kerajaan untuk menyekat PirateBay tapak penyenaraian torrent merupakan satu petunjuk, atau bagaimana Turki pernah cuba untuk mengharamkan akses media sosial.
 
Dalam kedua-dua kes, teknologi membolehkan netizens untuk hanya proksi jalan mereka di sekitar larangan atau menggunakan cermin-perkhidmatan setempat.
 
Sebelum ini, desakan Zahid berhubung mengekalkan Akta Hasutan secara tidak langsung telah menghianat tentang janji  Najib untuk memansuhkan Akta penjajahan, tidak kira apa yang beliau cuba membuat tuntutan.
 
Tetapi melakukan perkara yang sama orang melihat sebagai bodoh dua kali mungkin bukan baru bagi menteri dan kementeriannya, kerana ia bukan kali pertama.
 
Seseorang berfikir kembali kepada takrif gila mengikut genius saintifik Albert Einstein, melakukan perkara yang sama berulang-ulang kali dan mengharapkan hasil yang berbeza.
 
Dalam kes ini, "kegilaan" yang dibuktikan dalam meneruskan membuang wang ke bawah kewujudan lubang benam untuk mencuba dan menyelesaikan isu saman trafik yang belum dibayar dalam yang paling kreatif, tetapi malangnya, cara yang tidak berguna.
 
Jika masa lalu idea besar yang terbaik untuk menyelesaikan perkara saman yang belum dibayar adalah "gajah putih" AES atau sistem penguatkuasaan automatik, kementerian kini melihat kepada sistem talian RM30 juta untuk membantu pesalah trafik asing membayar denda mereka.
 
Ia boggles minda bagaimana kedua-dua kes, apa yang pada dasarnya ialah masalah pengumpulan lebih sesuai untuk diberikan kepada "alongs" sedang diberi berpakaian penyelesaian yang tidak akan benar-benar menyelesaikan masalah pengumpulan dan hanya akan berakhir berharga pembayar cukai lebih banyak wang.
 
Maksud saya, AES menambahkan tidak dikutip, saman yang belum dibayar sementara portal bayaran mahal tidak akan mungkin mendorong pesalah asing untuk membayar.
 
Sama ada cara, lebih serius daripada sekadar sesuatu yang baru pecah firman dua perdana menteri, kedua-dua ini Zahid "dua la la" khas hanya akan berakhir sehingga membuat orang-orang kita yang membayar cukai membayar lebih banyak wang kepada kontraktor yang kerajaan mungkin hanya akan menyelamatkan kemudian.
 
Dan dalam hal firewall yang menyekat dan Akta Hasutan zalim, ia akan menjadikan kita membayar dengan kebebasan kita, yang bukan sahaja tidak dapat berkata dan membaca tetapi berfikir dan memikirkan idea-idea, jika had undang-undang yang dikenakan tanpa tempahan, Malaysia akan menjadi Orwell 1984 tepat.
 
(1984 adalah novel dystopian oleh George Orwell diterbitkan pada tahun 1949 yang menggambarkan keadaan di mana segala-galanya adalah seburuk yang mungkin, dengan pengawasan kerajaan kehadiran, dan manipulasi awam, ditentukan oleh sistem politik di bawah kawalan pihak yang elit istimewa yang menganiaya semua individualisme dan pemikiran bebas sebagai "jenayah pemikiran)

Tiada ulasan: