HALAMAN SANTAI

Sabtu, 29 November 2014

Wanita Umno bimbang tanah rizab terhakis

MALAYSIAKINI

 
 
Ketua Wanita Umno Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil sekali lagi meyuarakan kebimbangan pergerakan itu berhubung tanah rizab Melayu terhakis termasuk di negeri-negeri yang tidak diperintah oleh BN.
 
Beliau berkata pihaknya khuatir mana-mana kerajaan negeri menggunakan "alasan teknikal" untuk memiliki tanah rizab melayu sehingga tanah itu terhakis.
 
"Sehubungan itu, kita minta Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Tun Razak) menguruskan (satu) pindaan perlembagaan untuk memberi kuasa Peguam Negara sebagai 'custodian' untuk berkuasa membuat petisyen di mana tidak ada ganti wajib atau ganti semula kepada tanab rizab Melayu.
 
"Kita takut nanti ia akan dituntut oleh waris kita sebelum ini kerana kita gagal mewariskan sebuah negara kepada orang Melayu," katanya ketika menyampaikan ucapan penggulungan di perhimpunan agung Umno di PWTC hari ini.
 
Selain itu, Shahrizat memberi amaran bahawa pihaknya tidak akan berkompromi sebagai jentera politik untuk mempertahankan keluhuran perlembagaan dan kontrka sosial.
 
"Jadi jangan ada sesiapa berhasrat untuk mempertikaikan agama Islam, institusi raja, hak istimewa orang Melayu dan Bahasa Malaysia sebagai bahasa kebangsaan.
 
"(Oleh itu) patuh peruntukan perlembagaan, sihatlah Malaysia," katanya 
 
Shahrizat turut mengucapkan terima kasih kepada perdana menteri yang "mendengar" suara Wanita dengan mengekalkan Akta Hasutan selepas pergerakan itu berusaha mengutip satu juta tandatangan sebagai bantahan pemansuhannya.
 
"Ini satu keberanian kepada perdana menteri Malaysia," katanya.

Tiada ulasan: