HALAMAN SANTAI

Jumaat, 28 November 2014

RM376.9 juta diperuntukkan tangani kesan GST - Exco

HARAKAHDAILY


KUALA LUMPUR: Sebanyak RM376.9 juta diperuntukan dalam pelbagai program sedia ada dan baru dirangka dalam mendepani cukai barangan dan perkhidmatan (GST) untuk kebajikan ekonomi rakyat.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pelaburan, Perindustrian (IKS) dan Perdagangan dan Pengangkutan Negeri Selangor, Datuk Teng Chang Khim, berkata terjemahan perbelanjaan dinyatakan dalam pelbagai program, antaranya pendidikan, sosio-ekonomi dan keusahawanan melalui Belanjawan Selangor 2015.

Katanya, kerajaan negeri sedia meneruskan beberapa program yang memberi impak kepada rakyat selain mengadakan program baru, lapor Selangor Kini.

“Antaranya Tabung Biasiswa Selangorku sebanyak RM10 juta setahun, Bantuan Sara Diri Anak Selangor berjumlah RM12 juta, biasiswa Sagong Tasi untuk anak-anak Orang Asal, peruntukan RM3 juta untuk sektor pengangkutan bagi perkhidmatan awam percuma dan RM10 juta bagi pelaburan serta perniagaan,” jelasnya ketika menjawab soalan Haniza Mohamed Talha (PKR-Taman Medan) pada sidang Dewan Negeri Selangor (DNS), hari ini.

Menurutnya lagi, kerajaan negeri juga akan mengamalkan penjimatan dalam perbelanjaan operasi terutamanya berhubung aktiviti yang berkaitan dengan perkhidmatan dan bekalan.

“Kerajaan negeri juga meneruskan dasar perolehan menekankan kepada value for money yang memberi impak kepada usaha penjimatan tanpa menjejaskan kualiti pembangunan dilaksanakan,” ujarnya lagi.

Tiada ulasan: