Khairy Jamaluddin - Foto Sinar Harian oleh AFIQ RAZALI Khairy Jamaluddin - Foto Sinar Harian oleh AFIQ RAZALI
 
 
KUALA LUMPUR – Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin Abu Bakar berkata, anak muda tertarik kepada parti pembangkang adalah disebabkan mereka diberi ruang dan peluang oleh parti tersebut.

Khairy Jamaluddin berkata, sebagai contoh calon DAP bagi PRK Teluk Intan, Dyana Sofya Mohd Daud, 27, yang daripada bukan sesiapa menjadi ‘somebody’ yang akhirnya sedikit sebanyak telah berjaya menarik wanita Melayu yang lain untuk menyertai parti pembangkang.

“Puteri sebut YB kempunan DAP, wanita Melayu muda yang diangkat menjadi calon DAP Teluk Intan baru-baru ini. Ada yang tanya kenapa calon tersebut sudah mula berjaya tarik sedikit wanita muda Melayu masuk parti itu?

“Jawapannya mudah, sebab beliau diangat dan diberi peluang oleh parti tersebut, sebab mereka diberi harapan walaupun harapan palsu tetapi diberi harapan bukan  sebab dia hebat sangat.

“Wanita, Puteri Umno lebih hebat, Dyana dia jadi 'somebody' daripada 'nobody' sebab partinya,” katanya ketika sesi pengulungan Pemuda Umno, hari ini.

Oleh itu, Khairy berkata Umno perlu lebih bersedia untuk memberi ruang dan peluang kepada anak muda bagi memastikan parti tersebut sentiasa menjadi pilihan mereka.

“Alhamdulillah sudah banyak pemuda diberi peluang dalam Umno, misalnya Dr Asyraf Wajdi telah diangkat tetapi perlu lebih lagi.

“Perlu perubahan  lagi…perlu peremajaan lagi,” katanya.