HALAMAN SANTAI

Sabtu, 29 November 2014

Cetus isu perkauman, Umno mahu alih perhatian rakyat

Oleh Ermizi Muhamad


PUCHONG: Isu perkauman yang dimainkan Umno Barisan Nasional bertujuan mengalih perhatian rakyat terhadap ketirisan dalam pentadbiran negara, kata Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu.

Mat SabuBeliau merujuk ucapan dasar perwakilan Umno dalam perhimpunan agung parti itu yang sengaja mencetuskan isu perkauman.

Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaludin dan Ketua Umno Cabang Baling, Dr Mashitah Ibrahim bebas berucap dalam persidangan itu dengan mempersoal isu-isu membabitkan perkauman dan mempertikai hal-hal berkait isu Melayu.

Menyambung ucapannya pada Ceramah Perdana Rakyat Hakim Negara di Puchong Perdana malam tadi, Mohamad atau dikenali Mat Sabu berkata, beliau cukup muak dengan permainan Umno mencetuskan isu perkauman di negara ini.

Mengimbas pengalaman kanak-kanaknya, Mat Sabu berkata, Umno ketika itu memainkan isu perkauman walaupun tanpa kemajuan teknologi seperti sekarang.

Katanya waktu itu, penyebaran unsur perkauman hanya disebarkan melalui surat layang yang diedarkan di sekolah, universiti dan panggung wayang.

“Sejak saya kecil, masa saya darjah enam, kami sering dapat surat terbang.

“Dalam surat itu dinyatakan kononnya orang Cina buat rancangan untuk hapuskan hak orang Melayu, hapuskan sistem beraja. Orang Cina akan perintah Malaya, buang pemimpin Melayu dan Melayu akan jadi Red Indian,” jelas Mat Sabu.

Beliau turut menyelar tindakan pemimpin Umno di zaman teknologi ini yang menyalahkan orang Cina.

Katanya, mereka tersepit kerana mahu mendapatkan kuasa dan pengaruh kononnya demi mempertahankan Melayu.

“Daripada saya darjah enam sampai sekarang, inilah kerja Umno yang buat saya geram, benci, benci dan benci Umno,” tegasnya.

Tiada ulasan: