HALAMAN SANTAI

Khamis, 28 Mei 2015

DAP, belajarlah erti adab bekerjasama



Oleh KHAIRIL NIZAM KHIRUDIN 


PEMUDA PAS keseluruhannya melahirkan rasa kesal dengan kenyataan bersifat serangan yang dikeluarkan oleh Penasihat DAP, YB Lim Kit Siang dan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng terhadap Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang.

Kenyataan yang berunsurkan provokasi dan fitnah secara berterusan kepada pemimpin tertinggi kami adalah perbuatan yang menghiris perasaan para anak muda dan penyokong PAS di segenap lapisan.

Suka saya mengingkatkan kepada DAP bahawa yang akan bermuktamar dan pemilihan kepimpinan pada awal Jun nanti adalah para pimpinan dan perwakilan PAS.

Jadi, amatlah tidak manis sekali apabila DAP pula begitu resah-gelisah dan sibuk berkempen di media untuk memberi tunjuk-ajar kepada para ahli PAS siapakah yang layak untuk mengemudi PAS. Perbuatan masuk-campur urusan dalaman parti dan menjadi batu-api ini adalah di luar kerangka Common Policy Framework Pakatan Rakyat seperti yang sering diulang-sebut oleh DAP.

Tuduhan yang dilemparkan oleh DAP kepada Presiden PAS kononnya Tuan Guru Abdul Hadi telah mengkhianati Pakatan Rakyat dan hatinya bersama Umno adalah tuduhan yang begitu berat dan berunsur fitnah.

Kisah Unity Government (UG Umno-PAS) juga bagaikan hantu yang begitu menakutkan DAP sedangkan ia adalah kisah lama yang telah diputar-belit dan menjadi sejarah. Sedangkan, YB Lim Kit Siang sendiri pada baru-baru ini mencadangkan “Save Malaysia Govenment” yang menggabungkan ahli Parlimen PR dan BN. Bukankah ini adalah pengkhianatan kepada rakyat secara terang lagi terbuka?

Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng menuduh Presiden PAS mempunyai jiwa Umno kerana Tuan Guru Abdul Hadi tidak turun berkempen di PRK Permatang Pauh. Saya ingin bertanya, adakah Lim Guan Eng dan gerombolan pimpinan tertinggi DAP ada turun berkempen di PRK Rompin yang melibatkan calon PAS baru-baru ini?

Jikalau kita menggunakan sifir Lim Guan Eng itu, bolehkah disimpulkan bahawa beliau berjiwa Umno-BN juga kerana tidak pun turun berkempen dan beliau tidak juga menyatakan sokongan secara terbuka kepada calon PAS di PRK Rompin? Lebih baik beliau beringat sebelum sibuk menyerang orang lain, bak kata pepatah “bagai menepuk air di dulang, terpercik ke muka sendiri.”

Justeru, kami menegaskan dan memperingatkan kepada DAP agar jangan mengamalkan dasar masuk campur hal ehwal dalaman parti rakan kerana ia akan merosakkan hubungan kerjasama yang telah dibina selama ini.

Sepertimana DAP marah sekiranya orang PAS berkempen di dalam pemilihan kepimpinan DAP, maka seperti itulah yang kami harapkan agar DAP usahlah sibuk tumpang berkempen untuk mengajar kepada perwakilan PAS siapakah yang layak untuk memimpin PAS sesi kepimpinan.

Penulis ialah Naib Ketua Pemuda PAS Malaysia merangkap Ketua Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan

 

Tiada ulasan: