SENAWANG - Nadi Keadilan Rakyat (NKR) menggesa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak supaya memberikan penjelasan mengenai kesahihan surat ditujukan kepada Adun Lenggeng, Datuk Ishak Ismail berkaitan kes kebankrapannya.

Pengerusinya, Mohd Nazree Mohd Yunus berkata, selaku sekretariat bebas yang bertanggungjawab memantau pentadbiran negara agar dipacu ke arah lebih baik, sudah semestinya perkara ini dibangkitkan memandangkan sudah menjadi viral sejak 14 Mei lalu, dalam masyarakat.

“Najib tidak boleh terus berdiam diri. Jika betul surat bertarikh 13 Mei itu daripada Jabatan Perdana Menteri, maka buktikan. Begitu juga kalau sebaliknya,” katanya pada satu sidang media di Taman Ixora, di sini, semalam.

Menurut beliau, seandainya arahan supaya kes Ishak diselesaikan di luar mahkamah itu memang datang daripada Najib sendiri, maka timbul pula persoalan lain yang perlu dijawab oleh pemimpin berkenaan.

“Kita ingin tahu, apakah kepentingan kedudukan Adun Lenggeng pada kaca mata Najib. Adakah situasi ini membuktikan beliau mula risau dengan kedudukan Umno dan BN di Negeri Sembilan yang semakin goyah.

“Paling penting, mahukah Menteri Besar (Datuk Seri Mohamad Hasan) dan Speaker Dun (Datuk Dr Awaludin Said) mengikut saranan dikemukakan Najib. Hanya mereka saja ada jawapannya,” katanya yang sama sekali tidak berniat menyentuh prosiding sedang berlangsung di mahkamah.

Mohd Nazree turut mendesak Umno Negeri Sembilan menyelidik perkhabaran kononnya seorang lagi Adun negeri ini dilanda masalah hutang, sehingga membabitkan mahkamah.

“Desas-desus mengatakan, Adun terbabit diperintahkan membayar hutang sebanyak RM76,000 kepada individu tertentu oleh Mahkamah Majistret Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

“Betul atau tidak hal ini, kita tidak pasti. Menjadi tanggungjawab Pengerusi Umno Negeri Sembilan (Mohamad) untuk membuat siasatan. Perkara sebegini tidak sepatutnya berlaku ekoran boleh menjejaskan reputasi seorang wakil rakyat,” katanya.