Wahai
Hasan, kajian impak mestilah dilakukan sebelum, bukan selepas GST - See
more at:
http://bm.theantdaily.com/Terkini/Wahai-Hasan-kajian-impak-mestilah-dilakukan-sebelum-bukan-selepas-GST#sthash.k7DAlJ2K.dpuf
Oleh Hazlan ZakariaMenteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Hasan Malek mungkin tidak memahami pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) sedalam-dalamnya, kerana beliau hanya melihat kepada kajian impak sekarang walaupun sistem ini telahpun dilaksanakan.
Mungkin inilah sebab kenapa sistem
percukaian baru ini telah menyebabkan kepeningan kepada peniaga,
syarikat, pengguna dan pihak berkuasa.
Penilaian impak adalah proses mengkaji
kesan masa hadapan dan isu-isu yang mungkin timbul sekiranya berlaku
terhadap dasar, projek pembangunan atau inisatif syarikat, negara,
masyarakat ataupun alam sekitar.
Ianya adalah satu amalan standard kepada syarikat-syarikat dan kerajaan untuk mengkaji secara teliti bukan hanya perkara asas, kebiasaannya mentauliahkan ratusan kertas putih dan kajian akademik terhadap isu yang terlibat, tetapi juga melihat kepada impak yang dijangka terhasil.
Dan sudah tentu bahagian lain adalah
untuk meramal inisiatif baru yang dicadangkan atau pembangunannya dan
impak masa hadapan yang mungkin terjadi, itulah apa yang dikatakan
dengan kajian impak.
Sememangnya, penilaian impak adalah
sesuatu yang berpandangan jauh dan seharusnya menjadi sebahagian
daripada pentadbiran yang baik - sesuatu yang kerajaan harus ada,
termasuklah kerajaan kita.
Ianya kelihatan bahawa Hasan dan
kementerian beliau masih mengkaji impak GST dan sedang mencari satu atau
dua cara untuk menambah baik pelaksanaannya dan membuatkannya lebih
komprehensif.
“Ini adalah untuk menambahbaik GST
mengikut keperluan rakyat,” beliau dipetik sebagai berkata ketika
tinjauan mesra Skim Kawalan Harga Musim Perayaan (SKHMP) Pesta Kaamatan
di Kota Kinabalu pada 27 Mei.
Walaupun penambahbaikan yang sedang
berjalan kepada mana-mana sistem yang baru dilaksanakan adalah satu
amalan yang baik, tetapi untuk menanti sehingga sebelas jam sebelum
memutuskan tentang isu pokok adalah sebaliknya.
Seperti yang dilaporkan secara meluas,
pelaksanaan GST telah dicemari dengan pelbagai isu dengan masalah di
bahagian peruncitan, dasar kerajaan, pengawalan selia dan juga kepada
pelanggan.
Salah satu contoh adalah masalah dengan
tambah nilai prabayar syarikat telekomunikasi dan ‘perlawanan ping pong’
antara kementerian Hasan, Kementerian Komunikasi dan Multimedia, dan
Kastam Diraja dan Jabatan Eksais mengenai perkara itu.
Lebih merisaukan lagi, hampir serupa
dengan isu berkaitan tambahnilai prabayar, adalah cara kendalian yang
tidak teratur terhadap senarai barang berkadar sifar dan dikecualikan
daripada GST.
Seperti sesetengah pengkritik berkata
bahawa senarai barang berkadar sifar tidak difikir secara mendalam
dengan banyak barang asas termasuklah makanan asas dan barang perubatan
biasa masih dicukai sementara barang pelik seberti udang kara
dikecualikan daripada cukai.
Apatah lagi dengan tindakan peniaga
tidak bertanggungjawab menaikkan harga barang, sengaja mengambil
kesempatan terhadap sistem baru untuk berbuat begitu.
Dalam kes ini, pihak berkuasa dan
kementerian Hasan khususnya berhadapan dengan masalah biasa mereka iaitu
penguatkuasaan. Ramai menteri telah meminta pengguna untuk melaporkan
kenaikan harga barang dan hukum peniaga ingkar ini dengan boikot.
Biarpun begitu, penguatkasaan adalah
fungsikerajaan dan ianya adalah tugas kerajaan untuk memastikan mereka
secara aktif berbuat apa yang seharusnya dilakukan untuk membantu
memastikan harga-harga yang rendah dan pelaksanaan yang betul.
Sudah tentu, Hasan mengaitkan angka
aduan yang semakin menurun dengan pengguna yang malas, walaupun aduan
yang disalurkan di berita dan media sosial setiap hari.
Beliau dilaporkan berkata bahawa aduan
yang diterima oleh Pusat Gerakan Anti Pencatutan telah menurun daripada
lebih 7,000 aduan setiap hari apabila GST baru dilaksanakan kepada 250
sekarang ini.
“Ini adalah sama ada rakyat telah mula
menerima pelaksanaan GST dan kenapa ianya dilaksanakan oleh kerajaan
ataupun pengguna malas untuk membuat aduan.”
Saya meragui ianya kerana kemalasan
wahai Hasan atau kesedaran awam terhadap GST. Ianya lebih kepada tidak
berdaya kerana aduan bukan saja tentang peniaga ingkar tetapi sistem
percukaian baru itu sendiri dan pelaksanaannya yang tidak teratur.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan