HALAMAN SANTAI

Isnin, 26 Mac 2018

UNDI PAKATAN HARAPAN, UNDANG2 BERITA PALSU AKAN SEGERA DIMANSUHKAN

shahbudindotcom


Minggu ini dua usul yang mendapat kecaman serta bantahan ramai dibentangkan di Parlimen - usul undang-undang berita palsu dan usul persempadanan baru kawasan pilihanraya.

Usul berita palsu yang boleh membawa hukuman penjara selama 10 tahun dan denda sehingga RM500 ribu dibentangkan hari ini, manakala usul persempadanan baru kawasan pilihanraya akan dibentangkan pada hari Rabu.

Tidak dinafikan, di sebalik kecaman dan bantahan ramai, kerajaan terlihat begitu terdesak untuk membentangkan kedua-dua usul tersebut bagi kepentingan memenangi pilihanraya umum akan datang.

Usul persempadanan baru kawasan pilihanraya, sebagaimana yang disebut dalam tulisan sebelum ini, antaranya mempunyai elemen menambah ketidakseimbangan kawasan Parlimen, mewujudkan kawasan pilihanraya berdasarkan kedudukan kaum dan menambahbesarkan lagi kawasan yang sedang atau berpotensi dimenangi oleh pembangkang.

Dengan kedudukan itu, jika peratusan keluar mengundi dapat diturunkan sehingga 70 peratus melalui taktik menakut-nakutkan rakyat, kejayaan meraih undi popular sebanyak 40 peratus saja sudah memadai untuk BN mencapai kemenangan dengan majoriti dua pertiga.

Bersekali dengan lakaran baru kawasan pilihanraya itu, undang-undang berita palsu diwujudkan seolah-olah sebagai pelengkap kepada usaha BN untuk memenangi pilihanraya akan datang ini benar-benar tidak menghampakan.
Undang-undang baru ini akan menambahburukkan lagi kebebasan dan amalan demokrasi sedia ada, selain bertujuan memberi ketakutan kepada pihak yang pro pembangkang dalam menyebarkan berita atau maklumat kerana sama ada berita itu benar atau palsu, ia akan  ditentukan oleh kerajaan yang ditunjangi UMNO dan BN yang sedang bertarung untuk mempertahankan kuasanya.

Sudah tentu keadaan ini akan memberi kelebihan kepada media pro kerajaan serta pemain media sosial yang menyokong Najib, UMNO dan BN untuk berbuat sesuka hati menyebarkan maklumat, tidak kira benar atau palsu, berbanding mereka yang pro perubahan.

Akhirnya, sebagaimana yang ternampak dilakukan oleh media arus perdana dan saluran televisyen pro Najib, UMNO dan BN sekarang ini, undang-undang berita palsu mungkin hanya akan menjadikan lebih banyak berita palsu atau kepalsuan disebarkan menjelang minit-minit terakhir hari pengundian.

Jika Najib dan Zahid Hamidi misalnya, bercakap atau menyebarkan berita palsu dan ia kemudian disebarkan secara meluas lagi oleh media arus perdana dan media sosial berbayar mereka, siapakah yang akan mengambil tindakan?

Contohnya, apakah pengakuan Najib bahawa namanya telah dibersihkan oleh PAC berhubung skandal 1MDB dan dakwaan Zahid Hamidi berkaitan nama "Mahathir anak lelaki Iskandar Kutty" bukan berita palsu?

Siapa boleh memberi jaminan ketika kemuncak kempen nanti, tidak mungkin lebih banyak berita dan tuduhan palsu akan dihamburkan lagi?

Logiknya kita tidak memerlukan satu lagi undang-undang baru yang lebih keras dan mencengkam untuk memantau kebebasan rakyat bersuara. Ini kerana kita sudah banyak undang-undang sedia ada untuk tujuan itu seperti Akta Hasutan, Akta SKMM dan lain-lain lagi.

Malah, jika sesiapa rasa teraniya dengan sesuatu berita, mereka juga bebas mengambil tindakan mahkamah untuk membersihkan diri.

Jika semalam Dewan Rakyat diberitahu bahawa SKMM sudah mengambil tindakan tehadap 40 laman web dan lebih 4,000 akaun Facebook atas pelbagai kesalahan, termasuk menyebar berita palsu, maka apa perlunya satu lagi undang-undang baru diwujudkan?

Bukankah dengan sekian banyak tindakan yang telah berjaya diambil itu, ia menunjukkan undang-undang sedia ada sudah memadai?

Apa pun, keputusan akhir berkaitan undang-undang berita palsu ini terletak di tangan rakyat dan pengundi menentukannya.

Jika rakyat tidak gembira, tidak mahu didenda sehingga RM500 ribu atau dipenjara sehingga 10 tahun hanya kerana menjunjung kebebasan, langkah terbaik ialah dengan mengundi Pakatan Harapan dalam pilihanraya akan datang.

Pakatan Harapan jika diberi kepercayaan menubuhkan kerajaan, akan menyemak atau mungkin memansuhkan terus undang-undang berita palsu yang penuh kepalsuan itu.

Sebaliknya, mengekalkan lagi BN hanya akan menyebabkan ramai hidup terkongkong, tiada kebebasan dan berada di dalam penjara di dalam dunia yang semakin terbuka ini.

Tiada ulasan: