HALAMAN SANTAI

Khamis, 29 Mac 2018

Skandal Ijok: Azmin bersikap prejudis terhadap media

ANTARAPOS

Post Pic
 
 
SHAH ALAM: Kebebasan media yang kononnya dijanjikan Pakatan Harapan (PH) jika parti itu menang Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) hanya sekadar omong kosong, kata Ketua Penerangan Umno Selangor, Datuk Zein Isma Ismail.
 
Beliau mengutuk tindakan Menteri Besar Selangor Datuk Seri Mohamed Azmin Ali yang dilihat pilih kasih dan prejudis terhadap media daripada menghadiri majlis taklimat mengenai penjualan tanah Ijok pada Isnin lalu.
 
Bahkan beliau melihat Azmin tidak pandai menggunakan peluang untuk memberi penjelasan berhubung isu berkenaan, sebaliknya bersikap prejudis terhadap media tertentu.
 
"Saya sifatkan tindakan ini sebagai ‘pelik bin ajaib’. 
 
"Ini kerana sepatutnya Timbalan Presiden PKR tersebut menganggap itulah kesempatan terbaik kepada beliau dan Kerajaan Negeri Selangor membentangkan fakta apa sebenarnya berlaku," katanya dipetik Utusan Malaysia.
 
Katanya Azmin seharusnya membela nasib para peneroka yang kini menjadi siasatan pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).
 
"Selama ini, biarpun pelbagai pendedahan dibuat dan wujud pelbagai keraguan berhubung penjualan tanah berkenaan sehingga memaksa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) campur tangan.
 
"Azmin tetap mempertahankan bahawa tiada apa-apa kepincangan berlaku," jelasnya.
 
Penyekatan media tertentu untuk menghadiri majlis berkenaan memeperlihatkan Azmin mempunyai agenda tersendiri sementara mahu mengelak dari diajukan soalan daripada media, kata Zein Isma.
 
"Azmin dilihat takut untuk membenarkan media tertentu menghadiri majlis berkenaan apatah lagi media tidak dibenarkan untuk melaporkan kepada umum.
 
"Adakah isi kandungan taklimat itu mengandungi fakta-fakta yang direka dan jika dilaporkan oleh media ia boleh mewujudkan lebih banyak kemusykilan? Jika tidak kenapakah Azmin tidak membenarkan perkara itu dilaporkan supaya rakyat boleh me­ngetahui kedudukan sebenar?
 
Tambahnya Azmin sepatutnya tidak perlu takut untuk berhadapan dengan mana-mana juga media, apatah lagi jika ia melibatkan isu berkaitan soal integriti dan kredibiliti kerajaan negeri.
 
 

Tiada ulasan: