HALAMAN SANTAI

Isnin, 26 Mac 2018

Dakwaan BN nak beli calon Pakatan tak berasas – Mahdzir


Muhamad Izwan Mohd Zubit


Menteri Pendidikan, Datuk Seri Mahdzir Khalid


KUALA LUMPUR – Tuduhan tidak berasas dilemparkan Tun Dr Mahathir Mohamad kononnya Barisan Nasional (BN) akan membeli calon Pakatan Harapan (PH) sebenarnya mahu menyembunyikan masalah pembahagian kerusi blok pembangkang itu, kata Datuk Seri Mahdzir Khalid.

Ahli Majlis Tertinggi UMNO itu menjawab dakwaan Pengerusi PH, Mahathir yang mengatakan pembangkang tidak mengumumkan calon mereka lagi kerana bimbang akan dirasuah Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

“Dia tidak sepatutnya menyalahkan orang lain dengan membuat dakwaan seperti itu kerana apa yang dia cakap itu adalah tidak benar sama sekali,” beliau dipetik berkata.

Beliau juga menyifatkan dakwaan tersebut seolah cuba menyalahkan pihak lain atas kelemahan pembangkang sendiri yang masih lagi bertelagah dalam isu pembahagian kerusi.

“Ini sebuah negara demokrasi dan kalau nak kemuka nama (calon) tiada masalah. Bila nak umum nama, tuduh pula seolah-olah BN nak beli calon mereka. Kenyataannya itu tidak tepat,” ujarnya lagi.


Pengerusi Pakatan Harapan, Tun Dr Mahathir Mohamad ketika tiba 
pada Majlis Pelancaran Manifesto Pakatan Harapan di Pusat 
Konvensyen Ideal (IDCC), Shah Alam, Selangor. foto SAFWAN 
MANSOR 


PH sudah mengumumkan pengagihan kerusi Parlimen akan ditandingi parti komponen itu pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14) iaitu PPBM (52), PKR (51) DAP (35) dan Parti Amanah Negara (PAN) (27), keseluruhannya 165 kerusi di Semenanjung Malaysia.

Bagaimanapun, PH setakat ini belum membuat pengumuman rasmi calon-calon mereka yang bertanding memandangkan masih terdapat masalah tuntutan kerusi bertindih dalam kalangan parti komponen mereka.


Tiada ulasan: