HALAMAN SANTAI

Selasa, 31 Disember 2019

Cuba menteri tunggang motosikal dengan had laju 70kmj sahaja

DENYUT REFORMASI

Oleh Hassan Abdul

BARU-BARU ini kita dengar cadangan gila untuk haramkan motosikal kelas cub. Dua tiga hari ini ada pula cadangan untuk hadkan kelajuan jentera ini kepada 70kmj sahaja di jalan raya.

Menurut Menteri Pengangkutan Anthony Loke, cadangan ini masih dalam kajian dan belum ada keputusan. Kita belum tahu kaedah atau pihak yang akan melaksana kajian ini.

Tapi ada satu cara mudah untuk periksa sama ada cadangan hadkan kelajuan motor cub kepada 70 kmj ini boleh diterima pakai. Biarlah menteri tunggang dan alami sendiri kesan had kelajuan ini.

Katalah menteri naik sebuah Modenas Kriss MR2 110 cc. Tentulah MR2 bukan direka untuk seorang menteri seperti Loke. Harga motosikal ini cuma 6% daripada pendapatannya sebulan.

Model MR2 ini adalah edisi kedua untuk menggantikan model “Motosikal Rakyat” pertama iaitu MR1. Rakyat pengguna motosikal cub seperti inilah yang paling ramai terlibat dalam kemalangan jalan raya.

Menurut kajian Pertubuhan Keselamatan Sosial, kebanyakan kemalangan itu berlaku dalam perjalanan ke tempat kerja dan sekitar 5km dari tempat kerja.

Jadi menteri boleh uji sama ada beliau boleh sampai dengan selamat dari rumahnya ke tempat kerja di Kementerian Pengangkutan dengan menunggang tidak lebih 70 kmj.

Jika kita lihat, kesemua laluan utama untuk ke Putrajaya ini merupakan jalan dengan banyak lorong.

Di satu-satu persimpangan, jalan itu berpecah dua, tiga, empat. Ada lorong menyusur keluar ke kiri, menyusur naik ke jejantas, turun bercantum ke jalan lain di bawah dan sebagainya.

Sebagai contoh, katalah menteri ini hendak ke lorong paling kanan dalam rajah untuk terus tegak ke hadapan.
Beliau menunggang jentera yang sepatutnya mampu hasilkan kuasa maksimum maksimum 6.2Kw pada 5,500rpm.

Beliau bagaimanapun mengemudi motosikalnya dari lorong pertama pada kelajuan 70 kmj sahaja untuk beralih ke lorong ketiga.

Di belakang menteri ini, dari satu sudut, katalah ada sebuah kereta meluru laju dari lorong keempat. 
Dalam keadaan ini, menteri tidak sempat pun mengecam jenis kereta tersebut.

Apa pemandu kereta pada kelajuan dianggar lebih 100kmj ini akan buat apabila nampak penunggang motosikal menukar lorong dengan terengsot-engsot pada kelajuan 70 kmj?

Adakah dia peduli atau minat untuk ambil tahu penunggang motosikal ini hendak pergi ke mana, apa urusan, atau berapa orang anak akan jadi yatim piatu jika maut dalam kemalangan?

Jika menteri kekal di lorongnya untuk beri laluan kepada sedan yang menghimpit masuk, beliau tidak akan dapat maju ke laluan dihajatinya.

Dalam senario sebenar, tentulah bukan sebuah sahaja tapi ada banyak kereta di jalan itu. Destinasi, tahap kecekapan memandu dan kelajuan masing-masing berbeza.

Dalam ujian ini, menteri perlu pastikan berapa kali beliau perlu tukar lorong seperti dalam keadaan ini sehingga beliau berjaya sampai ke pejabat dan pulang semula ke rumahnya.

Jika selamat, berapa kalikah beliau kena hon. Berapa kali kena himpit dan nyaris maut. Sambil itu, tengoklah berapa ramai pemandu bawa kenderaan sambil bermain telefon.

Adakah beliau berharap dapat menukar lorong dengan lebih pantas?

Sila jalankan ujian tanpa pengiring yang pasang siren dan sekat jalan sana sini. 

* Rajah tak ikut skala
 
 

Tiada ulasan: