HALAMAN SANTAI

Ahad, 29 Disember 2019

Kenapa takut tulisan Jawi? Ia hanyalah seni- Ellie Suriaty

Norlaile Abd Rahman
MGF29122019_KONGRES-JAWI-KEBANGSAAN33
Wakil NGO Melayu Gelombang Rakyat Malaysia, Ellie Suriaty menyampaikan ucapan ringkas pada Kongres Jawi Kebangsaan di Crystal Crown Hotel, Petaling Jaya, Selangor. foto AFFAN FAUZI
 

PETALING JAYA- “Mengapa perlu takut dengan tulisan Jawi? Ia hanya (salah satu cabang) seni,” soal pelakon Ellie Suriaty Omar.

Pelakon wanita yang juga terkenal sebagai pejuang tulisan Jawi itu juga menegaskan tiada paksaan kepada sesiapa untuk belajar tulisan tersebut.

Malah, tulisan yang akan diajar kepada murid-murid sekolah itu juga tidak dimasukkan dalam silibus peperiksaan.

Menyentuh mengenai kebimbangan orang bukan Islam mengenai peranan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) di dalam pelaksaan pelajaran tulisan Jawi di sekolah-sekolah, Ellie menjelaskan, ia bagi memastikan tiada kesalahan berlaku terhadap tulisan tersebut yang bentuknya diambil daripada Bahasa Arab.

“Ia (Jawi) hanyalah satu kaligrafi, ia adalah satu bentuk seni.

“Jawi memang ada dalam Perlembagaan Persekutuan kerana ia adalah Bahasa Melayu dan sebelum (penggunaan) tulisan rumi, kita memang sudah menggunakan tulisan Jawi.

“Ia termaktub dalam Perkara 9 Perlembagaan Persekutuan,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri Kongres Jawi Kebangsaan di sini hari ini.

Ellie bersama beberapa wakil Majlis Perundingan Melayu (MPM) hadir sebagai pemerhati di kongres berkenaan.

Dalam pada itu, beliau turut melahirkan rasa puas hati kerana cadangannya untuk mengadakan dialog dengan kumpulan pembantah tulisan Jawi diterima baik oleh Sekretariat Seni Khat Action Team (Sekat) yang juga pengajur Kongres Jawi Kebangsaan,

“Niat kami diterima baik oleh Tuan Arun. Dialog ini bagus untuk rakyat Malaysia kerana ia akan memberi penjelasan terhadap isu ini.

“Jika ada salah-silap (maklumat atau pemahaman) ianya boleh dijelaskan ketika dialog berkenaan,” katanya lagi.

Tarikh dialog masih belum ditetapkan tetapi menurut Ellie, pihaknya akan terus mengadakan berhubungan dengan Sekat selepas ini.- MalaysiaGazette

Tiada ulasan: