HALAMAN SANTAI

Isnin, 30 Disember 2019

ERC cadang ganti sistem pilihan raya dengan sistem 'perwakilan berkadar'

GERALDINE TONG




WAWANCARA | Jawatankuasa Reformasi Pilihan Raya (ERC) akan mengusulkan kepada kerajaan untuk menggantikan sistem pilihan raya sedia ada, dari sistem pemenang undi terbanyak (FPTP) kepada sistem perwakilan berkadar (PR) untuk kerusi parlimen.

Pengerusi ERC, Abdul Rashid Abdul Rahman berkata, hal itu kerana sistem PR lebih adil dan demokratik, selain menggalakkan parti politik untuk melebihkan khidmat mereka kepada rakyat selain menjadikan mereka lebih bersatu-padu.

“Selepas melihat sistem demokrasi maju di seluruh dunia, kami perasan bahawa meskipun kita selalunya mengundi untuk calon, tetapi di akhirnya, ia tetap tentang parti yang memerintah sesebuah negara.

“Jadi kami rasa kita perlu meniru apa yang diamalkan oleh negara-negara maju, dan kebanyakan daripada mereka guna sistem yang dikenali sebagai perwakilan berkadar,” katanya dalam wawancara dengan Malaysiakini di pejabatnya di Putrajaya.

Tambahnya, PR merupakan tawaran terbaik dan “paling adil” buat masa sekarang.

“Kamu (sepatutnya) membentuk kerajaan kerana kamu popular, bukan kerana sistem yang memberi kamu kelebihan untuk mendakwa diri kamu popular, sedangkan kamu tak popular,” tambahnya lagi.

Tiada ulasan: