HALAMAN SANTAI

Rabu, 28 Julai 2021

Ku Li mohon tukar kerusi dalam Dewan Rakyat, Zahid bakal menyusul?


Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah.

Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah memohon untuk menukar kedudukan kerusinya dalam Dewan Rakyat untuk tidak lagi bersama-sama dengan ahli-ahli dewan yang menyokong kerajaan Perikatan Nasional.

Permohonan tersebut dibuat dalam satu surat yang dilihat Agenda Daily dihantar kepada Yang di-Pertua Dewan Rakyat, Datuk Azhar Harun bertarikh 26 Julai.

“Dengan hormatnya suka saya memaklumkan bahawa saya tidak ingin terus berada di kerusi yang telah disediakan untuk saya dalam Dewan Rakyat bersama-sama dengan lain-lain anggota Dewan Rakyat yang ditempatkan dalam kumpulan seolah-olah menjadi penyokong kerajaan yang ada,” katanya dalam surat tersebut.

Pemimpin veteran UMNO tersebut sebaliknya meminta untuk dipindahkan ke blok bebas dalam dewan yang tidak menyokong kerajaan sedia ada.

“Dengan makluman ini saya mohon mendapat persetujuan dan kerjasama Tuan Yang di-Pertuan memindahkan tempat duduk saya ke suatu kerusi dalam Dewan Rakyat berhampiran dengan kumpulan Bebas yang tidak menyokong kerajaan sekarang ini,” katanya lagi.

Jelasnya, tindakan tersebut diambil atas kapasiti secara individu dan tidak melibatkan Ahli Parlimen (MP) lain yang satu parti dengan beliau.

“Saya belum mengetahui sama ada anggota-anggota Dewan Rakyat yang lain daripada parti saya telah berurusan dengan Tuan Yang di-Pertuan mengenai tempat duduk mereka dalam Dewan Rakyat,” ujarnya.

Untuk rekod, Agenda Daily sebelum ini melaporkan kemungkinan Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mungkin berhasrat untuk menukar kedudukan kerusinya dalam Dewan Rakyat, beliau bagaimanapun tidak dapat menghadiri Sidang Khas Parlimen yang bermula semalam selepas didapati positif Covid-19.

Semalam, semua 38 MP daripada UMNO masih dilihat duduk di barisan blok kerajaan walaupun parti itu sebelum ini membuat keputusan menarik balik sokongan kepada kerajaan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Hanya yang berubah adalah tempat duduk Naib Presiden UMNO yang juga Ahli Parlimen Bera, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob apabila ditempatkan di sebelah Perdana Menteri, setelah beliau dilantik Timbalan Perdana Menteri.

Sidang Khas Parlimen yang bermula semalam akan diadakan selama lima hari pada 26, 27, 28 dan 29 Julai serta 2 Ogos ini, ia pertama kali semenjak Proklamasi Darurat diisytiharkan pada Januari.

Tiada ulasan: