HALAMAN SANTAI

Sabtu, 31 Julai 2021

Surat kedua YDPA Agong kepada kerajaan, apakah maksud sebenarnya? Raja Petra Kamarudin

 Raja Petra Kamarudin

Selepas kontroversi kenyataan semalam, nampaknya Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong cuba memperbetulkan keadaan menerusi surat kedua yang tular dalam media sosial dan kali ini ia lebih bersifat peribadi bukan surat rasmi, yang boleh dibaca DISINI.

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan ejennya di Istana Negara – Dato ’Indera Ahmad Fadil Shamsuddin, Datuk Pengelola Bijaya Diraja – sudah merencanakan kononnya “serangan maut” atau “pukulan maut”.

Strategi tersebut seakan cuba memperlihatkan seolah Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Perikatan Nasional membelakangi Agong dan bertindak tanpa persetujuan Agong.

Dalam surat terkini atau yang kedua Agong sedang tular, Seri Paduka menjelaskan kronologi peristiwa. Semua tahu kronologi peristiwa tersebut, bahkan Perdana Menteri sudah menjelaskannya menerusi kenyataan Pejabat Perdana Menteri semalam. 

BACA SINI: KENYATAAN PEJABAT PERDANA MENTERI

Surat Kebawah Duli Yang Maha Mulia agak panjang dan berkemungkinan pembaca tidak dapat memahami maksud yang cuba disampaikan.

Oleh itu, saya cadangkan terus baca ke perenggan pertama di halaman empat kerana itulah intipati “dukacita” Yang di-Pertuan Agong, ia kemudiaannya dibangkitkan dalam surat pertama semalam yang dibacakan Anwar di Parlimen.

Apa yang diperkatakan pada perenggan pertama di halaman empat adalah, “Beta menitahkan agar cadangan pembatalan Ordinan-Ordinan Darurat dibentang dan dibahaskan di Parlimen sebelum ditandatangani oleh Beta.”

Semua sudah jelas disini. Surat empat halaman yang menjelaskan kronologi peristiwa tidak penting. Yang penting adalah kesimpulannya. Dan kesimpulannya adalah Yang di-Pertuan Agong menitahkan atau memerintahkan agar pembatalan Ordinan Darurat dibentangkan dan dibahaskan di Parlimen sebelum menandatanganinya.

Itulah keseluruhan permasalahannya. Yang di-Pertuan Agong tidak mempunyai kuasa perlembagaan untuk menitahkan atau memutuskan perkara sedemikian. Adalah tidak berperlembagaan bagi Yang di-Pertuan Agong untuk menitah atau memutuskan perkara sedemikian.

Selain itu, ia bukan suatu masalah jika Yang di-Pertuan Agong enggan menandatangani pembatalan Ordinan Darurat. Mengikut pindaan perlembagaan 1994, tandatangan Agong tidak diperlukan.

Darurat atau tidak Darurat, Agong mesti mengambil nasihat Perdana Menteri. Darurat atau tiada Darurat, Agong tidak mempunyai kuasa budi bicara. Dan apa sahaja perintah atau perintah Agong tidak mengikat, dan Perdana Menteri tidak berkewajipan untuk tunduk kepada kehendak Agong.

Surat kedua ini yang menjelaskan urutan peristiwa tidak perlu dan tidak mengubah hakikat bahawa Agong mengambil bahagian dalam konspirasi untuk menjatuhkan pemerintah dan menggulingkan Perdana Menteri, Muhyiddin.

Mengapa Agong bertindak sedemikian, seperti yang dijelaskan dalam surat kedua ini, tidak relevan. Yang relevan adalah bahawa Agong bertindak di luar kuasanya, seperti yang dibenarkan oleh Perlembagaan Persekutuan Malaysia. AGENDA DAILY

Tiada ulasan: