HALAMAN SANTAI

Selasa, 26 Ogos 2008

Najib aturkan majlis sumpah Saiful
Ditulis oleh SM Noor


Permatang Pauh
- Majlis sumpah laknat Saiful Bukhari Azlan 15 Ogos lalu adalah diaturkan oleh Timbalan Perdana Menteri Dato’ Seri Najib Razak.

Penasihat PKR, Dato’ Seri Anwar Ibrahim berkata demikian apabila ditanya oleh wartawan dalam sidang media yang agak lewat diadakan pada pagi ini.

Apabila dibuka soalan kepada wartwan yang hadir, soalan pertama yang ditanya adalah berkaitan kenyataan Imam Masjid Wilayah Persekutuan, Ustaz Ramlan Porigi yang telah hadir dan berceramah diatas pentas Pakatan Rakyat semalam.

”Kenyataan Ramlan (Ustaz) membuktikan taktik jahat dan kotor yang dimainkan oleh pemimpin UMNO dalam pilihanraya kecil Permatan Pauh diketuai oleh Dato’ Seri Najib Razak.

Beliau yang juga calon PKR bagi Permatang Pauh berkata Ramlan telah mendedahkan mendedahkan bahawa beliau diarahkan oleh orang atasan untuk ambil sumpah Saiful dan mengatakan bahawa Timbalan Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib yang mengaturkan majlis sumpah tersebut.

Anwar berkata dia tidak perlu bersumpah kerana sebagaimana yang telah diterangkan oleh para ulama termasuk Tuan Guru Nik Aziz dan lain-lain bahawa sumpah adalah sesuatu yang berkait dengan ugama yang tidak boleh dipermainkan.

Anwar telah mengatakan sebelum ini bahawa dbeliau telah merujukkan kes tersebut kepada mahkamah syariah, oleh yang demikian tidak perlu baginya untuk bersumpah.

”Ramlan (Ustaz) sendiri telah mengatakan sumpah itu telah batal,”jelas Anwar menjawab wartwan Berita Harian yang masih menekankan persoalan adakah Anwar akan bersumpah.

Semalam, Imam Masjid Wilayah Persekutuan, Ust. Ramlang Porigi yang mengambil Sumpah Saiful Bukhari pada 15hb. Ogos lalu, telah membuat kejutan dengan muncul diatas pentas ceramah Pakatan Rakyat dan bertemu dengan Mursyidul Am PAS Tuan Guru Nik Abdul Aziz bagi membersihkan namanya.

Dalam perkara yang sama, Ustaz Ramlan semalam juga menyokong pendapatan kebanyakan ulama dan pimpinan PAS bahawa Saiful tidak perlu bersumpah, kerana beliau adalah orang yang membuat tuduhan.

Ramlan yang turut mengadakan sidang media di Yayasan Aman semalam, menjelaskan kepada media, beliau telah diarahkan untuk hadir dalam majlis sumpah Saiful.

Ramlan juga menyifatkan bahawa cara bersumpah Saiful tidak boleh digunakan kerana menurut syarak sumpah demikian bukan kaedah yang diamalkan Islam.

"Sumpah Saiful adalah bertentangan dengan syarak, hanya bersifat persendirian" jelas Ramlan.

Justeru apabila ditanya media apakah peluang untuk Anwar memenangi pilihanraya kecil kali, beliau menjawab, InsyaAllah beliu akan menang.

Beliau menyerus supaya semua pengundi akan keluar awal untuk menunaikan tanggungjawab masing-masing esok

Ezam ‘budak yang hingusan’ sudah pandai putar belit.

Pengerusi PKR Kedah, YB Senator Ir. Zamri Yusuf, hari ini menafikan dakwaan Ezam bahawa 10 bahagian dari Kedah telah dibubarkan dan menyertai UMNO.

Beliau menyatakan demikian di Pusat Media, Yayasan Media pagi ini turut dihadiri oleh ketua-ketua bahagian PKR Kedah.

Beliau berkata dakwaan Ezam berkaitan saudara Zamil Ibrahim yang dikatakan keluar dari PKR Kedah sebenarnya telah dipecat.

Tiada ulasan: