HALAMAN SANTAI

Jumaat, 26 Februari 2016

Hanya Lembaga Disiplin Umno boleh gantung keahlian TSMY

SINAR HARIAN


Rahman Dahlan
Rahman Dahlan


KUALA LUMPUR - Sebarang cadangan menggantung keahlian‎ Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang dikemukakan dalam mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) perlu melalui Lembaga Disiplin parti, kata Ahli MT Umno Datuk Abdul Rahman Dahlan.

Abdul Rahman berkata ia adalah proses biasa bagi mana-mana parti untuk merujuk kepada Lembaga Disiplin sekiranya berlaku sebarang kes berkaitan disiplin.

"Sebarang kes disiplin akan dirujuk kepada Lembaga Disiplin dan mereka akan siasat sebelum memberikan cadangan apa tindakan yang akan diambil.

"(Oleh itu) keputusan berhubung Muhyiddin tidak akan dibuat pada mesyuarat Majlis MT Jumaat ini.

"Kalau ada cadangan untuk ambil tindakan kena lalui proses siasatan oleh Lembaga Disiplin. Saya harap Lembaga Disiplin akan berlaku adil," katanya dalam sidang media selepas merasmikan Hari Terbuka Makmal Pengurusan Sisa Pepejal Negara, di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika ditanya sama ada MT berkuasa menggantung keahlian Muhyiddin yang semakin terbuka mengkritik kepimpinan Presiden Umno, ‎Datuk Seri Najib Tun Razak.

Abdul Rahman yang juga Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) berkata Muhyiddin perlu memahami cabaran yang dihadapi parti pada masa kini dan menjalin kerjasama baik dengan Presiden parti demi kelangsungan Umno untuk generasi akan datang.

"Kami (ahli MT) harap Muhyiddin tidak kritik Najib secara terbuka. Kami mahu Muhyiddin dan Najib berbaik-baik dan bekerjasama," katanya yang juga Ahli Parlimen Kota Belud.

Isnin lepas, Ahli MT Umno, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz meminta Muhyiddin meletak jawatan dalam parti jika beliau tidak dapat lagi menjalankan tanggungjawab yang diamanahkan kepadanya dengan sempurna. - Bernama


Tiada ulasan: