HALAMAN SANTAI

Jumaat, 26 Februari 2016

PKR: Sekat portal bukti k'jaan takut media bebas

MALAYSIAKINI


PKR hari ini mengecam tindakan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) yang dilapor menghalang akses pengguna daripada beberapa penyedia perkhidmatan internet (ISP) ke laman berita The Malaysian Insider.

Pengarah komunikasinya, Fahmi Fadzil berkata tindakan itu bersifat kuku besi dan melanggar Akta Jaminan MSC Malaysia yang antara lain menjamin tiada penapisan internet.

Katanya, tindakan itu juga mungkin ada kaitan dengan laporan mengenai isu derma politik RM2.6 bilion yang melibatkan pemimpin utama negara.

"Ia menjadi bukti Putrajaya takut pada media bebas, terutama media online yang tidak mudah didiamkan khusus mengenai isu-isu penting dalam negara.

"Sudah pasti tindakan ini akan mendatangkan kesan negatif terhadap kedudukan kebebasan media di Malaysia," ujarnya dalam kenyataan media.

Terdahulu, Malaysiakini melaporkan tindakan SKMM menyekat laman web TMI atas alasan melanggar undang-undang negara seperti dipapar kepada pelayar di web itu.

Bagaimanapun semakan mendapati, laman itu hanya tidak dapat dicapai melalui talian Celcom.

Menurut maklumat SKMM, laman itu disekat di bawah Seksyen 263(2) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 kerana melanggar undang-undang.

Keterangan menyebut ia melanggar peruntukan seksyen 233 akta yang sama tetapi tidak menyebut kesalahan secara khusus.

Seksyen 233 berkaitan penggunaan tidak wajar kemudahan rangkaian atau perkhidmatan rangkaian.


Tiada ulasan: