HALAMAN SANTAI

Selasa, 28 Mac 2017

Had umur boleh beli rokok 21 tahun

MALAYSIAKINI
 


PARLIMEN | Kerajaan bercadang untuk menaikkan had umur pembeli rokok daripada 18 tahun kepada 21 tahun.

Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Hilmi Yahaya, berkata ia antara langkah yang akan diambil kerajaan bagi mengekang amalan merokok di kalangan belia dan remaja.

Katanya, cadangan itu dijangka akan dibentangkan untuk mendapat sokongan Dewan Rakyat tahun depan.

Menjawab soalan Datuk Mohd Fasiah Mohd Fakeh (BN-Sabak Bernam), Dr Hilmi berkata, peraturan baru juga akan dikenakan ke atas peniaga.
Satu daripada aspek yang diberi perhatian, katanya, ialah pengiklanan.


"Di belakang kaunter bayaran kedai makan selalunya penuh dengan rokok. Itu juga salah satu cara pengiklanan.

"Jadi kerajaan sedang mengkaji sama ada perkara-perkara ini boleh dimasukkan sebagai larangan dalam akta baru nanti," katanya hari ini.

Dr Hilmi yang juga anggota parlimen Balik Pulau memberitahu, peraturan yang ada ketika ini sangat longgar, malah akta sedia ada tertakluk kepada Peraturan-Peraturan Kawalan Hasil Tembakau 2004 mengikut Akta Makanan 1983.

Katanya, Kementerian Kesihatan Malaysia sentiasa mahu meningkatkan kesedaran mengenai bahaya merokok kepada orang ramai dan turut memilih kaedah pendidikan melalui media massa.

"Kempen (Tak Nak Merokok) secara besar-besaran dibuat sejak 2004 (dengan) jumlah kos - termasuk siaran iklan di media elektronik dan cetak bagi tempoh 2004 hingga 2016 lebih kurang RM2juta setahun," katanya.


Tiada ulasan: