HALAMAN SANTAI

Khamis, 30 Mac 2017

Perang harga minyak bermula!

Perang harga minyak bermula!
 
HARI ini, satu sejarah baharu tercipta apabila kerajaan melaksanakan kaedah penetapan harga bahan api secara mingguan, bagi menggantikan mekanisme secara bulanan yang diguna pakai sebelum ini.

Mekanisme ini diperkatakan sejak awal bulan ini apabila Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), Datuk Seri Hamzah Zainudin menyatakan sudah tiba masanya ia dilaksanakan demi kebaikan semua pihak.

Pengumuman penetapan harga petrol dan diesel secara mingguan itu ialah pada setiap hari Rabu dan harga akan berkuat kuasa pada jam 12.01 tengah malam pada hari berikutnya, iaitu Khamis.

Kaedah yang digunakan oleh kerajaan bagi menetapkan harga bahan api, bergantung kepada beberapa faktor seperti Mekanisme Penetapan Harga Minyak (APM), kadar pertukaran mata wang ringgit kepada dolar Amerika Syarikat (AS) serta kesan pembatalan subsidi petrol dan diesel oleh kerajaan.

Walau bagaimanapun, pelaksanaan kaedah ini menimbulkan kebimbangan daripada beberapa pihak yang melihat, mekanisme berkenaan akan menyebabkan stesen minyak yang mempunyai sumber kewangan kecil tidak mampu bersaing dengan stesen minyak yang memiliki sumber kewangan besar.

Ini kerana, apabila kaedah dikuatkuasakan, setiap stesen minyak akan berlumba-lumba menawarkan harga bahan api yang istimewa bagi menggoda pengguna untuk mengisi petrol atau diesel di stesen mereka.

Oleh demikian, perang harga sesama stesen minyak pasti berlaku dengan pengguna akan memilih stesen minyak yang menawarkan harga petrol dan diesel yang menarik bagi mereka.

Apa pun, kerajaan mungkin sudah mengambil kira beberapa pandangan daripada pelbagai pihak sebelum melaksanakan penetapan harga bahan api secara mingguan, dengan kaedah berkenaan mampu memberi kesan yang positif kepada majoriti rakyat.

Ikuti pandangan penganalisis ekonomi, persatuan pengguna dan persatuan pengusaha stesen minyak sendiri mengenai isu ini.

Tiada ulasan: