HALAMAN SANTAI

Jumaat, 28 Jun 2019

Macam mana banyak sangat pingat, bintang Latheefa?

Manzaidi Mohd Amin
Lokman kata takkan PH nak bantah kalau dia dilantik Ketua Polis Negara.
Lokman kata takkan PH nak bantah kalau dia dilantik Ketua Polis Negara.

KUALA LUMPUR – Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO, Datuk Lokman Noor Adam memuji Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), latheefa Koya yang dikatakan cantik apabila mengenakan pakaian seragam.

Bagaimanapun, beliau mempersoalkan dalam tempoh sebulan peguam PKR itu dilantik Ketua Pesuruhjaya, banyak bintang dan pingat atau riben perkhidmatan yang dipakai pada pakaian seragamnya.

“Sekali pandang segak betul ayam sabung (Tun Dr) Mahathir (Mohamad) yang baru diangkat menjadi Ketua Pesuruhjaya SPRM ni.

“Cuma yang pelik, KP SPRM ni biasa start pun paling tinggi Jusa A, kerja baru sebulan, macamana banyak sangat bintang dan pingat perkhidmatan yang dia pakai,” katanya sinis dalam hantaran akaun Facebooknya hari ini.

Semalam, viral Latheefa Koya yang memakai pakaian seragam KP SPRM menghadiri majlis perbarisan hormat anggota agensi itu.

Tindakannya yang pertama kali memakai pakaian seragam SPRM itu menerima pelbagai kritikan sindir dan sinis, terutama riben perkhidmatan, yang dikatakan belum layak dipakainya.

Menurut Lokman, beliau ketika berkhidmat dalam perkhidmatan awam selama lapan tahun dengan pangkat Jusa B, baru satu bintang “DIMP” diterimanya dari Pahang dan dua Pingat Pertabalan.

“Ada bintang dan pingat boleh beli kat Lazada ke? Memandangkan PH dah set trend peguam PKR boleh jadi KP SPRM, Peguam Ketua Komunis Malaya boleh jadi Peguam Negara, takkan bila Barisan Nasional (BN) dan Pas memerintah nanti kalau saya dilantik Ketua Polis Negara mereka nak bantah kan.

“Nak tanyalah kata mana dia beli bintang banyak-banyak tu. Ada sesiapa boleh bagi pencerahan? Maklumlah, saya ni budak baru belajar,” katanya dengan sindiran. – MalaysiaGazette

Tiada ulasan: