HALAMAN SANTAI

Sabtu, 30 November 2019

Pelaburan China di Malaysia jatuh 50%, modal dari AS naik

Pelaburan terbesar dari AS diterima industri elektrik dan elektronik, 
dengan Intel Corp dan Dell Technologies Inc antara syarikat 
yang mempunyai kilang di Malaysia.
 
KUALA LUMPUR: Pelaburan China di Malaysia merosot 50% kepada AS$1.7 bilion (RM7.1 bilion) dalam 9 bulan pertama tahun ini berbanding tahun lalu, tetapi pelaburan Amerika Syarikat meningkat 7 kali ganda kepada AS$5.9 bilion (RM24.6 bilion) – mencerminkan peralihan dana disebabkan perang perdagangan Beijing-Washington.

Maklumat yang diberikan Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (Mida) kepada Reuters menunjukkan China yang merupakan pelabur terbesar Malaysia secara tradisinya, kini jatuh ke tempat ketiga di belakang AS dan Jepun.

Pelaburan langsung asing (FDI) dari Jepun, di mana Perdana Menteri, Dr Mahathir Mohamad cuba mengukuhkan hubungan, melonjak 4 kali ganda kepada RM11.81 bilion sejak Januari hingga September tahun ini.

Mida berkata, jumlah FDI yang diluluskan ke atas Malaysia meningkat 6.5% kepada RM66.3 bilion dan ia “sedang berunding secara aktif” untuk 682 projek lain dengan cadangan pelaburan RM37.6 bilion.

Perang perdagangan antara 2 ekonomi terbesar dunia menyebabkan kebanyakan syarikat AS mencari kilang di luar China bagi mengelakkan ia terjejas akibat pelaksanaan tarif.

Bagi Malaysia, pelaburan terbesar diterima industri elektrik dan elektronik, dengan satu daripada faktor ialah banyak semikonduktor dan produk elektronik lain dari negara ini tidak dikenakan tarif AS, tidak seperti kadar 25% yang dikenakan ke atas China.

Syarikat AS seperti pembuat cip, Micron Technology dan pembekal iPhone, Jabil Inc sudah membina kilang baru di Malaysia.

Tiada ulasan: