HALAMAN SANTAI

Selasa, 24 Mac 2020

Gambar tular tidak mempunyai kaitan kawalan pergerakan (PKP)



Gambar tular yang memaparkan anggota Angkatan Tentera Malaysia (ATM) menangkap seorang lelaki di Melaka tidak mempunyai kaitan dengan penguatkuasaan perintah kawalan pergerakan (PKP), kata Ketua Polis Daerah Jasin Mispani Hamdan.

Mispani berkata lelaki yang ditahan itu adalah suspek yang dikehendaki dalam beberapa kes curi di beberapa masjid dan tokong di negeri berkenaan.

Dia juga menafikan bahawa anggota tentera dan anggota polis telah menggunakan kekerasan dalam menahan suspek.

"Kejadian berlaku kira-kira pukul 1.45 petang apabila pasukan dari Bahagian Siasatan Jenayah Daerah mengekori suspek untuk membuat penangkapan, sebelum mereka tiba di sekatan jalan raya yang merupakan sebagai sebahagian daripada penguatkuasaan PKP.

 

"Apabila melihat sekatan jalan raya, suspek cuba melarikan diri dengan meninggalkan motosikalnya dan berlari dengan berjalan kaki. Ini mendorong anggota untuk mengejar.

"Dengan bantuan beberapa tentera yang merupakan sebahagian daripada sekatan jalan raya PKP, mereka berjaya menangkap suspek selepas sedikit pergelutan," katanya.

Mispani berkata antara kes yang suspek itu didakwa terlibat adalah kes curi sebuah kotak sumbangan masjid di Kesang Tua dan di sebuah tokong di Selandar, Jasin, kedua-duanya berlaku pada bulan ini.

Tiada ulasan: