HALAMAN SANTAI

Ahad, 29 Mac 2020

‘Walaupun PKP, kami tetap kutip sampah’

Mohammad Arif Nizam
MGF27032020_KONTRAKTOR-PENGUTIP-SAMPAH_15
Kontraktor pembersihan kelihatan membuang sampah kedalam lori sewaktu Perintah Kawalan Pergerakan bagi membendung penularan wabak Covid-19 di sekitar Pandamaran, Klang, Selangor. foto AFIQ RAZALI
 

KLANG – Ketika masyarakat sedang nyenyak tidur di ulit mimpi, mereka sudah bangun seawal pukul 2 pagi untuk memulakan kerja syif pukul 3 pagi.

Demi sesuap nasi mencari rezeki, kesejukan bayu pagi diredah untuk menyara kehidupan keluarga walaupun akan berdepan bau busuk dari tong sampah yang sudah menjadi kebiasaan.

Jika sampah-sarap pasti dipandang jijik dan kotor apatah lagi bau busuk yang menusuk hidung oleh masyarakat, namun tidak bagi pekerja yang rata-rata warga asing.

Malah gara-gara sikap dalam kalangan kita yang membuang sampah mengikut suka hati tanpa memasukkan ke dalam tong sampah secara teratur, mereka inilah yang sanggup mengutipnya.

Begitulah rutin harian kakitangan pengutip sampah di syarikat pengurusan sampah, Afbatni Recource Sdn. Bhd. (Afbatni Resources).
MGF27032020_KONTRAKTORPENGUTIPSAMPAH_32
Diantara pekerja kontraktor pembersihan yang tiba di depoh 
simpanan lori sebelum kerja pengutipan sampah bermula susulan 
Perintah Kawalan Pergerakan bagi membendung penularan 
wabak Covid-19 di Depoh Afbatni Resources Sdn. Bhd, Klang,
Selangor. foto AFIQ RAZALI
Tiada istilah cuti dan duduk diam di rumah ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang bermula sejak 15 Mac lalu gara-gara penularan wabak Covid-19.

Malah syarikat itu beroperasi 365 hari dalam setahun tanpa ditutup termasuk Hari Raya Aidilfitri.

Bagi Eksekutif Operasi, Afbatni Resources, Norkhizan Basharuddin berkata, syarikat itu beroperasi seperti biasa sepanjang PKP bermula shif pukul 3 pagi, 4 pagi, 5 pagi dan 6 pagi.

Jelas beliau, seperti biasa, sebelum keluar mengutip sampah, kakitangan diberi taklimat oleh penyelia masing-masing.
MGF27032020_KONTRAKTORPENGUTIPSAMPAH_33
Kelihatan seorang pekerja kontraktor pembersihan bersiap sedia 
di dalam lori sebelum kerja pengutipan sampah bermula susulan 
Perintah Kawalan Pergerakan bagi membendung penularan 
wabak Covid-19 di Depoh Afbatni Resources Sdn. Bhd, Klang, 
Selangor. foto AFIQ RAZALI
“Cuma ketika PKP ini, kami menekankan kesihatan diri untuk mengamalkan arahan kerajaan seperti kerap mencuci tangan dengan pembasmi kuman selain pemakain topeng muka dan sarung tangan yang sudah menjadi amalan kakitangan.

“Untuk langkah berjaga-jaga, kakitangan disaran mandi di tempat kerja selepas habis syif sebelum pulang ke rumah,” katanya kepada MalaysiaGazette di depo syarikat itu baru-baru ini.

Selain Pandamaran, kawasan lain Afbatni Resources turut meliputi Petaling Jaya, Shah Alam, Selayang dan Kajang.

Diusik soalan mereka juga wira tidak didendang ketika PKP ini, Norkhizan tidah kisah jika masyarakat lupa dan tidak menghargai sumbangan mereka yang memainkan peranan untuk menjaga kebersihan alam sekitar.
MGF27032020_KONTRAKTORPENGUTIPSAMPAH_24
Eksekutif Operasi Afbatni Resources Sdn Bhd, Nor Khizan 
Basharuddin bercakap kepada media berkenaan pengurusan 
kontraktor pembersihan di Depoh Afbatni Resources Sdn. Bhd, 
Klang, Selangor. foto AFIQ RAZALI,
Jelas beliau yang berusia 36 tahun, golongan pemain dalam industri sampah sudah biasa dengan tanggapan negatif masyarakat selama ini.

“Bayangkan, jika pekerja kutip tidak melakukan aktiviti harian dalam pengurusan sampah maka akan timbullah satu risiko besar buat persekitaran dengan timbunan sampah, bau busuk dan seterusnya mengundang kunjungan binatang pembawa penyakit dan berbisa sekali gus bakal merebakkan penyakit kepada masyarakat.

“Biasalah mentaliti masyarakat terhadap sampah dan juga kepada orang yang bekerja menguruskan sampah, mereka tiada hormat dan melihat kami seperti sampah, ia bukan dianggap sebagai satu bidang profesional seperti yang terdapat di negara-negara maju,” jelasnya yang sudah empat tahun berkhidmat di syarikat itu.
MGF27032020_KONTRAKTORPENGUTIPSAMPAH_29
Pekerja kontraktok kebersihan memakan topeng muka dan sarung 
tangan ketika taklimat keselamatan sebelum memulakan kerja 
pengutipan sampah sewaktu Perintah Kawalan Pergerakan bagi 
membendung penularan wabak Covid-19 di Depoh Afbatni 
Resources Sdn Bhd, Klang, Selangor. foto AFIQ RAZALI
Sementara itu, Pengarah Urusan, Afbatni Resources, Datuk Mohd. Shahrul Nizam Mustapa yang ditemui melahrikan rasa syukur kerana ketika industri lain menerima tempias teruk sepanjang PKP, industri sampah tidak terkesan.

Jelas beliau, biarpun dipandang hina, industri itu akan terus hidup dan berkembang selagi ada manusia di muka bumi ini yang akan terus membuang sampah.

“Kenapa saya berminat menceburi bidang pengurusan sisa alam sekitar dan sisa pepejal kerana saya dan kakitangan boleh membuat bakti dan berkhidmat kepada masyarakat.

“Cuma harapan saya, mentaliti masyarakat akan berubah untuk membuang sampah dengan teratur dan sempurna serta bukannya berselerak bagi memudahkan sampah dikutip selain mengelak perkara tidak diingin jika sampah dibuang ikut suka,” kata bekas penyelia Alam Flora Sdn. Bhd.. – MalaysiaGazette
MGF27032020_KONTRAKTORPENGUTIPSAMPAH_04
Pengarah Urusan Afbatni Resources Sdn Bhd, Datuk Mohd 
Shahrul Nizam Mustafa bercakap kepada media berkenaan 
pengurusan kontraktor pembersihan di Depoh Afbatni Resources 
Sdn. Bhd, Klang, Selangor. foto AFIQ RAZALI,
 
 
 
 

Tiada ulasan: