HALAMAN SANTAI

Rabu, 21 Mei 2008

Mokhzani ikut jejak bapa keluar Umno


PETALING JAYA: Ahli perniagaan terkenal, Datuk Mokhzani Mahathir, 47 keluar dari Umno, dua hari selepas bapanya, Tun Dr. Mahathir Mohamad meninggalkan parti tersebut.

Beliau bukan sahaja aktif dalam Umno, malah pernah memegang jawatan sebagai bekas Bendahari Pemuda Umno.

Tindakan Mokhzani itu menandakan anggota ketiga dalam keluarga keluar Umno setakat ini.

Beliau menyatakan demikian ketika dihubungi The Star pagi ini.

Selain Dr. Mahathir turut keluar Umno ialah isterinya, Tun Dr. Siti Hasmah Mohd. Ali.

Anak kedua bekas Perdana Menteri itu pernah disenaraikan di tangga ke-28 sebagai individu terkaya di Malaysia pada 2007 oleh majalah Forbes.

Mokhzani juga merupakan Pengerusi Litar Antarabangsa Sepang.

Dalam pada itu Bernama melaporkan, Timbalan Ketua Umno Bahagian Merbok, Datuk Tajul Urus Md Zain melahirkan rasa kecewa dengan tindakan Mokhzani itu tetapi menjelaskan bahawa ia tidak memberi sebarang kesan terhadap kepimpinan Umno bahagian itu kerana beliau hanyalah seorang anggota biasa dari Umno Cawangan Sungai Layar Hujung.

"Beliau tidak lagi aktif selepas tempoh jawatannya sebagai Ketua Pemuda bahagian berakhir pada penggal lepas," katanya

Katanya Umno Bahagian Merbok telah menerima sepucuk surat mengenai hasrat Mokhzani untuk keluar parti pagi tadi dan menganggap ia adalah hak peribadi Mokhzani.

Tajul Urus berkata seorang lagi anggota Umno dari Bahagian Merbok yang juga Ketua Umno Cawangan Jalan Badlishah Mejar (B) Anuar Abdul Hamid, turut meninggalkan parti itu. Katanya Anuar telah menghantar sepucuk surat untuk keluar dari Umno hari ini.

Tajul Urus berkata Anuar adalah Anggota Jawatankuasa Umno Bahagian yang dilantik.

"Umno Bahagian tidak mempunyai sebarang masalah dengan tindakan keduadua mereka keluar dari parti kerana setakat ini tiada sesiapapun yang mengikuti langkah mereka," katanya.

Tiada ulasan: