HALAMAN SANTAI

Selasa, 26 April 2016

1MDB ingkar selepas gagal bayar AS$50 juta

MALAYSIAKINI




Firma pelaburan negara, 1MDB diisytiharkan ingkar selepas gagal membayar faedah AS$50.3 juta untuk bon berbilion-bilion dolar terbitannya yang dijamin oleh International Petroleum Investment Corporation (IPIC), milik Abu Dhabi.

Ini disahkan oleh 1MDB dalam satu kenyataan akhbar hari ini yang menyalahkan IPIC kerana keengganan untuk menunaikan "obligasinya untuk membayar faedah dan juga bayaran pokok untuk, antara lain, nota AS$1.75 bilion pada kadar tetap 5.75 peratus yang matang pada 2022, yang dikeluarkan oleh 1MDB Energy (Langat) Limited ".

"Disebabkan pertikaian, 1MDB, mahupun anak syarikatnya, 1MDB Energy (Langat) Limited, tidak membuat pembayaran dan kini ingkar setiap syarat-syarat Nota Langat," kata 1MDB.

Straits Times Singapura berkata pengisytiharan ingkar itu "mendedahkan kerajaan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dengan hutang lebih AS$6.481 bilion" kepada Abu Dhabi.

Pegawai kerajaan Malaysia yang rapat dengan situasi itu memberitahu Straits Times Singapura bahawa pertikaian membabitkan bantuan kewangan AS$3.5 bilion oleh IPIC kepada 1MDB pada bulan Mei 2012 mungkin berlarutan ke timbang tara atau arbitrasi swasta.

Walaupun 1MDB menegaskan bahawa ia akan memenuhi semua obligasi kewangan yang sedia ada dan mempunyai kecairan mencukupi untuk berbuat demikian, ia tidak membayar faedah AS$50.3 juta itu berikutan dakwaan oleh IPIC bahawa bayaran tertentu dan kewajiban lain yang masih belum ditunaikan.

"1MDB terkejut dengan komen IPIC dan tanpa ragu-ragu menyatakan bahawa ia telah cuba untuk memenuhi semua tanggungjawabnya kepada IPIC, manakala IPIC menafikan secara umum penerimaan atau pengetahuan tentang pelbagai transaksi kewangan dan / atau jaminan yang dibuat antara kedua-dua pihak.

"Meskipun 1MDB mempunyai dana untuk membuat bayaran faedah, namun sebagai perkara prinsip 1MDB, bahawa adalah tanggungjawab IPIC untuk berbuat demikian. Sehingga IPIC memenuhi semua kewajipannya, 1MDB bertanggungjawab untuk menahan pembayaran dan akan mendapatkan bantuan guaman dan rsolusi. "

Tiada ulasan: