HALAMAN SANTAI

Khamis, 28 April 2016

PRN Terengganu bakal jadi referendum, kata penganalisis

BORHAN AHMAD


Pembubaran Dewan Undangan Negeri Terengganu formula terbaik atasi krisis politik negeri itu.Pembubaran Dewan Undangan Negeri Terengganu formula terbaik atasi krisis politik negeri itu.


Jika ia diadakan, Pilihan Raya Negeri (PRN) Terengganu bakal menjadi referendum untuk menguji kedudukan terkini parti-parti politik di negara ini dalam menentukan sokongan di kawasan pengundi Melayu, kata penganalis mengulas cadangan agar Terengganu mengadakan PRN bagi menghadapi kemelut yang ada.

Mohamad Hisomuddin Bakar, Pengerusi Eksekutif Ilham Centre, sebuah pusat kajian bebas berkata, PRN Terengganu akan menentukan sikap pengundi terhadap keputusan PAS untuk membuat blok ketiga bersama Parti Ikatan Bangsa (Ikatan).

PRN ini juga, katanya, akan menentukan apakah BN masih diterima rakyat atau tidak selepas krisis menteri besar Terengganu itu dan juga skandal 1MDB yang melanda Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Bahkan, melalui PRN ini juga parti baru, Parti Amanah Negara (Amanah) akan dinilai penerimaannya oleh rakyat khasnya di kawasan pengundi Melayu, kata penganalisis bebas itu.

"Bagi saya, jika PRN ini benar-benar berlaku, ia akan menjadi medium yang baik untuk menguji populariti parti-parti politik di negara ini. Saya anggap ini satu referendum," kata Hisomuddin kepada Malaysia Dateline.

Hisomuddin mengulas perkembangan terkini politik Terengganu yang kemungkinan akan berhadapan dengan PRN ekoran kemelut yang ada.
Menurut sumber, PRN terpaksa menjadi pilihan utama selain melantik MB baru kerana kedudukan kerusi dalam Dewan Undangan Negeri Terengganu yang tidak mempunyai majoriti yang jelas.
Barisan Nasional (BN) melalui Umno hanya mempunyai 17 Adun daripada 32 anggota semuanya kini mempunyai 16 sahaja selepas Adun Kijal, Datuk Seri Ahmad Said mengemukakan undi tidak percaya kepada MB.

Ahmad juga dikatakan mempunyai sekurang-kurangnya dua lagi penyokong menjadikan kedudukan dalam DUN Terengganu adalah BN (14) dan pembangkang 17 iaitu PAS (14), Bebas (3) dan PKR (1).

Istana Terengganu menarik semua gelaran yang dianugerahkan kepada Ahmad Razif Abdul Rahman Jumaat lepas. Ekoran itu, Umno Terengganu berpecah dalam soal siapakah yang sepatutnya menggantikan Razif.

PAS pula kini berpecah selepas muktamarnya tahun 2015 apabila kumpulan profesional progresif dalam parti itu membentuk parti baru iatu Amanah.

Ahli parlimen PAS Kuala Terengganu, Datuk Raja Bahrin Shah kini menyertai Amanah dan menjadi pengerusi parti itu di negeri Terengganu. Turut menyertai Raja Bahrin adalah beberapa bekas Adun manakala beberapa Adun lagi terus berada dalam PAS tetapi bersama Amanah.

Tiada ulasan: