HALAMAN SANTAI

Sabtu, 30 April 2016

Kafa sangkal dakwaan Datuk Seri Vida

Datuk Vida
 

PERSATUAN Bola Sepak Kelantan (Kafa) membidas kenyataan pengasas Vida Beauty, Datuk Seri Dr Hasmiza Othman yang menampakkan ketidakpercayaan beliau terhadap pengurusan persatuan itu, terutamanya dari segi pengurusan kewangan.

Naib Presidennya, Muhammad Nasir Hamzah berkata, sebagaimana yang telah dipersetujui dalam kontrak penajaan, duit penajaan Datuk Seri Hasmiza atau dikenali Dr Vida akan disalurkan ke akaun khas dan memerlukan tandatangan beliau dan dua penanda tangan lain.

“Cek tersebut perlulah ditandatangan oleh Dr Vida, Bendahari Kafa, Nik Aminaldin Datuk Nik Jaafar dan salah seorang daripada empat yang lain, iaitu Datuk Ahmad Jazlan Yaakub, Datuk Abdul Fattah Mahmood, Yahya Jamada Ali dan Mahizi Mahmood.

“Secara logiknya, tiada kemungkinan salah guna wang tersebut akan berlaku kerana Dr Vida adalah penandatangan wajib bagi setiap pengeluaran cek bagi akaun tersebut,”katanya kepada Sinar Harian di sini.

Terdahulu, Dr Vida dalam satu kenyataan mengakui kurang percaya dengan ketelusan sistem pengurusan kewangan dalam Kafa sehingga beliau terpaksa mengawal sendiri wang penajaan kepada pasukan itu.

Malah, Dr Vida juga menegaskan tindakannya itu juga telah menjamin pemain-pemain Kelantan akan menerima gaji sehingga Oktober ini.

Nasir ketika diminta mengulas isu pemberian gaji tersebut turut memberitahu, baki dari duit penajaan Dr Vida iaitu RM2.6 juta (daripada RM4 juta yang diperuntukan untuk gaji) sudah tentu tidak dapat menampung gaji pemain sehingga berakhirnya musim 2016.

“Ini kerana kos pengurusan yang ditanggung Kafa adalah sebanyak RM1.3 juta sebulan. Malah kontrak Liga Super tersebut akan berakhir pada 30 November, bukan pada bulan Oktober sebagaimana yang dinyatakan,”katanya.

Nasir juga memberitahu, sebarang isu melibatkan kedua-dua pihak sebenarnya boleh dibawa berbincang tambahan pula kontrak penajaan adalah jelas tidak boleh ditamatkan, walaupun prestasi pasukan yang kurang memuaskan.

“Bagi Kafa, prestasi pasukan yang tidak menentu adalah fenomena biasa dalam arena bola sepak ini.
Malah perkara tersebut (kemerosotan prestasi) bukan hanya dihadapi pasukan kita sahaja, ia juga dihadapi pasukan-pasukan lain.

“PQP TRW bukanlah pasukan yang teruk dan kita layak untuk menyertai Piala Malaysia 2016, malah kita berada ditangga kelima teratas setelah berdepan tujuh perlawanan. Itu pun masih lagi menepati sasaran yang telah ditetapkan Kafa musim ini.

“Adalah kurang tepat jika ada pihak yang membandingkan prestasi kita dengan pasukan JDT dan pasukan lain yang mempunyai fund yang lebih besar,”katanya.

Beliau juga memberitahu, kedua-dua pihak seharusnya menghormati penyokong yang tidak pernah jemu menyokong pasukan PQP TRW dan jika timbul sebarang isu yang memerlukan perbicangan lanjut, Kafa sentiasa terbuka untuk bersemuka bagi menyelesaikan masalah tersebut.

“Jangan guna dada akhbar sebagai tempat perbicangan, ini tidak akan mendatangkan untung kepada mana-mana pihak. Malah tidak keterlaluan jika saya katakan ia akan mengecewakan peminat-peminat kita. Saya harap dengan penjelasan ini kemelut ini dapat di selesaikan.

“Dalam setiap jalinan kerjasama samada jalinan rumah tangga ,persahabatan atau perniagaan, perkara utama iaitu kepercayaan dan keyakinan kedua-dua pihak terhadap pihak yang lain adalah perkara utama kelangsungan kekekalan hubungan tersebut,”katanya.

Tiada ulasan: