HALAMAN SANTAI

Selasa, 26 April 2016

SEMASA MENGHADAP SULTAN TERENGGANU, SUDIKAH NAJIB MENCALONKAN AHMAD SAID SEMULA?

shahbudindotcom


 
 
Hanya beberapa jam setelah Perdana Menteri, Najib Razak bercakap dengan media di Sarawak bahawa beliau akan menghadap Sultan Terengganu berhubung kemelut politik di negeri itu, pihak Istana Terengganu telah mengeluarkan kenyataan rasmi berhubung perlucutan semua gelaran yang telah dikurniakan kepada Menteri Besar, Ahmad Razif Abdul Rahman.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan oleh Datuk Pengelola Bijaya Diraja, Sultan Terengganu setelah berunding dengan Dewan Pangkuan Diraja Negeri Terengganu, telah melucutkan semua Darjah-Darjah Kebesaran Negeri daripada Ahmad Razif berkuatkuasa 22 April 2016.

Jika sebelum ini isu perlucutan gelaran "Datuk Seri"  daripada Ahmad Razif oleh Sultan Terengganu hanya bersifat spekulasi, ia kini dengan sendirinya menjadi sesuatu yang sahih dan rasmi.

Apakah maknanya kenyataan rasmi yang dikeluarkan oleh pihak Istana hanya tidak berapa lama selepas Najib mengatakan akan menghadap Sultan Terengganu itu?
 
 
 
 
Ertinya  tidak lain ialah pihak Istana Terengganu tidak berkehendakan lagi dengan Ahmad Razif sebagai Menteri Besar negeri itu.

Mesej tersebut pasti dengan mudah difahami oleh sesiapa pun juga dan Najib tidak harus buat-buat tidak faham dengannya.

Dengan itu, beliau tidak perlu lagi membuang masa cuba mempertahankan kedudukan Ahmad Razif, sebaliknya kunjungan menghadap Sultan Terengganu nanti mestilah terus dengan membawa senarai beberapa nama untuk diperkenankan sebagai Menteri Besar yang baru.

Harap Najib tidak lupa, masukkan sekali nama Ahmad Said, bekas Menteri Besar yang dibuangnya sebelum ini  untuk pertimbangan pihak Istana sama.


Tiada ulasan: