HALAMAN SANTAI

Sabtu, 30 April 2016

Telegram media penyiaran masa depan?



 
OLEH SHUHAIMI EMBONG


FACEBOOK dikesan mula menurun penggunaannya di beberapa negara mulai 2014 kerana berbagai alasan. Meskipun begitu, penggunaan facebook masih yang terbesar di kalangan komuniti pengguna internet tetapi dijangkkan akan menurun hingga 80 peratus pada tahun 2016 ini.

Sungguhpun begitu, aplikasi Telegram telah mula mengambil tempat yang cukup baik untuk dipertimbangkan sebagai alat pertukaran pesan yang aman dalam kelompok mereka, di mana setiap orang dapat mengakses “rantai” publik terbuka untuk umum tanpa disaring atau diblok seperti Twitter atau Facebook.

“Dalam pilihan raya Iran pada Februari, 2016, sejumlah 40% dari warga Iran dapat dengan mudah mengakses internet, serta dapat terus mengikuti kempen melalui iReporter di mana orang-orang mengirimkan video atau foto dari Iran dan kami mendistribusikannya, sungguh menakjubkan, kami menerima lebih dari lima puluh informasi menarik setiap hari melalui Telegram!” yang ada tanpa diketahui oleh media-media pemerintah.

Telegram ini tidak diklasifikasikan sebagai media sosial atau pun aplikasi chatting tetapi ia lebih kepada instant messaging atau mesej segera.

Mungkin ekoran penggunaan Telegram yang memberangsangkan dalam pilihan raya Iran tempohari, saya dapati telah ada percubaan di kalangan pendokong teknologi media internet ini telah membuat Kenyalang Mesengger, satu aplikasi telegram yang boleh dimuat turun dari Google Playstore dalam menghadapi pilihanraya Sarawak ini

Download Kenyalang Mesengger : https://play.google.com/store/apps/details?id=com.kenyalang

MessengerGram Aplikasi Telegram Premium Dengan Fungsi Tabs Dan Favourites.

Telegram melancarkan fungsi CHANNEL dalam aplikasi permesejan pada November 2015, Hanya aplikasi ini yang membenarkan mesej dihantar SERTA MERTA TERUS ke gajet semua SUBSCRIBERS/JOIN pengguna TANPA HAD. Fenomena menakjubkan yang menyaksikan beribu-ribu channel dari jenis berita, sukan kepada tips diet telah berkembang pesat.

Keahlian PUBLIC SUPERGROUP sehingga 5,000 pengguna dengan fungsi kawalan group yang lebih canggih juga menambah kepada letusan ini.

Dengan wujudnya banyak channel dan SUPERGROUP group yang boleh di JOIN, pengguna Telegram memerlukan fungsi Tabs dan Favourite yang tidak wujud di Telegram Standard.

Telegram dengan prinsip Punca Code Terbuka (Open Source) yang menerbitkan kod aplikasi kepada awam dan membolehkan Telegram versi Premium sentiasa terkini seiring Telegram Standard. Bahkan Telegram Inc. menganjurkan pertandingan Telegram Premium terbaik.

Terdapat banyak aplikasi Telegram Premium di Google Playstore seperti MessengerGram, Challegram, Textgram dan lain-lain lagi.

Antara yang popular ialah MessengerGram di mana memberikan fungsi Tabs dan Favourite yang dinantikan. Ia juga mempunyai alert apabila Cache telah melebihi 300 MB dan mengesyorkan supaya Cache di kecilkan.

Juga beberapa fungsi notifikasi dari group yang mengganggu dimatikan semasa installasi. Walau bagaimanapun pengguna boleh mengubah tetapan ini.

Bagi sesetengah telefon, Telegram Standard perlu di UnInstall terlebih dahulu sebelum memasang Telegram Premium yang lain.

Download MessengerGram : https://play.google.com/store/apps/details? id=com.messengergram

Download Challegram: https://play.google.com/store/apps/details? id=org.thunderdog.challegram

Di Malaysia perkara ini masih baru dan tidak dapat dipastikan lagi keberkesanan pengunaannya tetapi MesenggerGram ini diyakini akan mengambilalih tempat facebook sebagai medium penyiaran masa depan terutama dalam mendepani pilihan raya umum ke-14 pada tahun 20017/2018 nanti.
 
 

Tiada ulasan: