HALAMAN SANTAI

Khamis, 28 April 2016

Beri Adenan lima tahun lagi untuk terus laksanakan inisiatif di Sarawak, kata Najib

ANTARAPOS.COM


Post Pic
 
 
KUCHING: Ketua Menteri, Tan Sri Adenan Satem mampu melakukan lebih banyak inisiatif jika diberi mandat besar memimpin Sarawak untuk tempoh lima tahun akan datang, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.
 
Ujar Najib, Adenan telah melaksanakan banyak inisiatif sebagai Ketua Menteri dalam tempoh dua tahun memegang jawatan berkenaan, dengan banyak dasar yang mesra rakyat telah diumumkan dalam tempoh yang agak singkat.
 
"Tidak adil kalau dia (Adenan) diberi dua tahun sahaja. Rakyat mesti berikan dia lima tahun lagi (untuk terus melaksanakan banyak lagi inisiatif)," katanya ketika berucap pada program Sembang Santai di pekan Siburan, kira-kira 35km dari sini, hari ini.
 
Antara dasar yang telah dilaksanakan oleh Adenan dalam tempoh dua tahun ini kata Najib, termasuklah pemansuhan tol jalan raya dan cukai tanah pertanian serta perumahan yang telah memberikan impak besar kepada rakyat.
 
"Saya dan Tok Nan (Adenan) telah membuat aku janji untuk membawa lebih banyak lagi pembangunan untuk Sarawak," katanya.
 
Najib berkata perbalahan semakin ketara dalam kalangan parti menganggotai pakatan pembangkang pada pilihan raya negeri Sarawak kali ini, seharusnya menjadi iktibar kepada rakyat untuk terus memilih Barisan Nasional (BN) memimpin Sarawak.
 
"Pada Januari lepas, DAP, PKR serta Amanah (Parti Amanah Negara) telah membuat aku janji untuk meletakkan satu calon sahaja (bagi setiap kawasan untuk menentang BN) tetapi hari ini, janji tinggal janji sahaja.
 
"Pembangkang sudah tidak bersatu hati sekarang dan bertembung sesama sendiri di enam kerusi. Mereka tidak ada kerjasama dan tidak mungkin dapat menubuhkan kerajaan yang stabil di Sarawak," katanya.
 
Pada majlis itu, Najib sebagai Pengerusi BN turut mengisytiharkan sokongan penuhnya kepada pencalonan Datuk Dr Jerip Susil sebagai calon langsung BN untuk kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Mambong, yang sebelum ini dikenali sebagai DUN Bengoh.
 
Beliau berkata pencalonan Dr Jerip, berketurunan Bidayuh yang merupakan antara kumpulan minoriti di Malaysia, membuktikan BN mengamalkan prinsip inklusif untuk memberi peluang kepada semua kaum mengambil bahagian dalam pentadbiran negara.
 
 

Tiada ulasan: