HALAMAN SANTAI

Ahad, 30 Oktober 2016

Amaran angin kencang dan laut bergelora

ANTARAPOS.COM


Post Pic
 
 
KUALA LUMPUR: Angin kencang timur-timur laut berkelajuan antara 40 hingga 50 kilometer sejam (kmsj) dan ketinggian ombak mencecah sehingga 3.5 meter dijangka melanda perairan Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Kelantan, Terengganu, Sarawak, Labuan dan Sabah, bermula esok hingga Sabtu depan. 
 
Jabatan Meteorologi dalam kenyataan hari ini, menyebut keadaan itu berbahaya kepada bot kecil, aktiviti rekreasi laut dan sukan laut. 
 
Bagi tempoh sama, amaran angin kencang dan laut bergelora untuk aktiviti perkapalan turut dikeluarkan dengan jangkaan kelajuan angin antara 40 hingga 50 kmsj dan ketinggian ombak sehingga 3.5 meter di perairan Phuket, Samui, Condore, Reef North, Layang-Layang, Palawan, Sulu, Labuan dan Reef South. 
 
Sementara itu, Jabatan Meteorologi turut mengeluarkan amaran ribut petir di perairan Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Perak, Selangor, Negeri Sembilan, Melaka, Johor, Terengganu, Kelantan, Sarawak (Rejang, Mukah, Bintulu dan Miri), Labuan serta Sandakan, Sabah yang dijangka berterusan hingga lewat pagi hari ini. 
 
Keadaan itu boleh menyebabkan angin kencang sehingga 50 kmsj dan laut bergelora dengan ombak mencapai ketinggian sehingga 3.5 meter yang berbahaya kepada bot kecil.
 
 

Tiada ulasan: