HALAMAN SANTAI

Isnin, 31 Oktober 2016

Asalkan pernah jadi ahli kerajaan, selamanya terikat OSA

 
 
Ahmad Zahid Hamidi
Ahmad Zahid Hamidi
 
 
Walaupun sudah tidak lagi menyertai kerajaan, mana-mana individu yang pernah menjadi ahli kerajaan masih terikat dengan sumpah simpan rahsia di bawah Akta Rahsia Rasmi (OSA), demikian menurut Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

Jelasnya, individu-individu berkenaan tetap tertakluk kepada akta berkenaan meskipun membuat kenyataan berkaitan hal rahsia kerajaan di dalam Dewan Rakyat yang dimaklumi mempunyai imuniti.

"Walaupun ada kekebalan ketika berucap di Dewan Rakyat, mereka masih tertakluk kepada OSA kerana mana-mana individu yang pernah menjadi bekas ahli kerajaan masih terikat dengan sumpah simpan rahsia.

"Kita boleh berbeza pandangan tetapi perkara kerahsiaan kerajaan dan prinsip tidak boleh diketepi. Ia perlu dipatuhi," katanya kepada pemberita selepas majlis pelancaran buku 'Being Abdullah Ahmad Badawi- The Authorised Biography' oleh Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah di sini hari ini.

Ahmad Zahid mengulas mengenai tindakan Bekas Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, bekas Menteri Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal dan bekas Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Ahmad Hanadzlah yang didakwa mendedahkan rahsia kerajaan ketika membahaskan Rang Undang-Undang Perbekalan 2017 di Dewan Rakyat, minggu lalu.- MalaysiaGazette


Tiada ulasan: