HALAMAN SANTAI

Jumaat, 28 Oktober 2016

Mengapa audit NOW, bagaimana 1MDB, soal Rafizi


Tindakan mengaudit sepatutnya dilakukan kepada syarikat yang jelas bermasalah dan melibatkan kepentingan awam seperti 1MDB.


rafizi


KUALA LUMPUR: Menghantar Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) mengaudit Pusat Pemantauan dan Pemberi Maklumat Kebangsaan (NOW) adalah satu langkah luar biasa, kata ahli Parlimen PKR Rafizi Ramli.

Beliau berkata, mempersoalkan jika tindakan tersebut merupakan sejenis gangguan politik.

Rafizi, yang dipanggil hari ini ke Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) bagi mengemukakan rekod kewangan NOW untuk pengauditan, berkata adalah sangat luar biasa SSM diberikan bidang kuasa sebegitu.

“Ia bukan sesuatu yang biasa bagi mereka untuk menilai rekod akaun syarikat. Saya tidak pernah mendengar tentang perkara ini sebelum ini.

“Biasanya mereka memberi tumpuan kepada setiausaha dan pecah amanah, seperti memorandum artikel dan sebagainya, jika anda melakukan sesuatu yang anda tidak patut lakukan.

“Tetapi kami akan menghadapi, saya tidak mempunyai masalah,” kata Rafizi pada sidang media hari ini di bangunan SSM.

Rafizi, yang diiringi Pengasas Bersama NOW, Akmal Nasir, berkata SSM baru-baru ini mengumumkan mereka mengaudit 167 syarikat setahun.

Beliau mempersoalkan mengapa NOW kini menjadi sebahagian daripada bilangan 167 itu.

“Terdapat 200,000 hingga 300,000 syarikat (seluruh negara), dan untuk NOW menjadi sebahagian daripada 167 ini yang mana ia tidak lebih sebuah entiti perniagaan adalah gangguan dan merupakan tekanan politik,” kata Rafizi.

NOW adalah sebuah badan bukan berasaskan keuntungan yang ditubuhkan untuk menggalakkan pemberi maklumat, dan diketuai Rafizi yang merupakan pengarah eksekutif.

Minggu lalu, ia melancarkan indeks pembaziran kerajaan NOW (NGWI), formula empirik untuk mengesan rasuah kerajaan dan pembaziran.

Rafizi berkata entiti yang perlu dilihat dalam sesebuah syarikat yang mempunyai kepentingan awam, seperti syarikat-syarikat awam tersenarai.

NOW katanya, ialah sebuah syarikat diurus milik sendiri tanpa sebarang kaitan dengan orang ramai.
“Sama ada kami kehilangan wang atau tidak, ia melibatkan kepentingan awam yang sangat sedikit kerana ia adalah wang kami.

“Suspek paling jelas yang bertepatan dengan pelanggaran Akta Syarikat dan keperluan pemfailan sudah tentu 1MDB. Alasan yang diberikan 1MDB setakat ini adalah mereka tidak menemui juruaudit untuk berbuat demikian. ”

“Kali terakhir 1MDB diaudit pada 2014. Anda bercakap tentang syarikat dengan pinjaman sebanyak RM50 bilion. Tidak ada tindakan diambil, kita tidak pernah mendengar mana-mana pegawai 1MDB disaman,” kata Rafizi.

Tiada ulasan: