HALAMAN SANTAI

Isnin, 31 Oktober 2016

Sultan Nazrin harap Pak Lah jadi 'abang tua', bukan pemerhati

MALAYSIAKINI

Meskipun sudah bersara dari mentadbir negara, Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah berharap agar Tun Abdullah Ahmad Badawi terus berperanan sebagai "abang tua".

"Mengisi hari-hari persaraannya, Tun Abdullah telah memilih untuk lebih menjadi pemerhati politik.

"Rakyat menghormati pilihan Tun, namun rakyat tetap tidak putus meletakkan harapan untuk Tun terus berperanan sebagai 'abang tua' yang tetap memberikan nasihat dan bimbingan, agar yang bengkok dapat diluruskan, yang keruh dapat dijernihkan," titah baginda.

Baginda bertitah demikian ketika melancarkan buku Being Abdullah Ahmad Badawi - The Authorised Biography, hari ini di Kuala Lumpur.

Selain itu, Sultan Nazrin juga turut bertitah kelangsungan dan kejayaan sesebuah negara bergantung terhadap sejauh mana pemimpinnya berintegriti, jujur dan memiliki nilai moral yang tinggi.

Titah baginda, isu berkenaan amat dekat dan sentiasa dinilai masyarakat, termasuk menerusi sikap rakyat Amerika Syarikat (AS) kini yang mengutamakan nilai integriti pada pemimpin menjelang pilihan raya presiden negara itu.

"Kita akan terus berada dalam keadaan yang baik selagi ada insan berintegriti dalam kalangan kita, berbanding mereka yang tidak memiliki insan seperti itu.

Turut berangkat, Raja Permaisuri Perak, Tuanku Zara Salim.

Turut hadir, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, bekas perdana menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi dan isteri, Tun Jeanne Abdullah serta penulis buku berkenaan, Datuk Wong Sulong.

Buku itu antara lain memuatkan latar belakang dan sejarah perjalanan hidup Abdullah, terutama liku perjuangannya dalam politik dan pentadbiran negara.

Tiada ulasan: