HALAMAN SANTAI

Jumaat, 27 April 2018

6,000 akar umbi PPBM bantah Firdaus calon DUN Kuah

Oleh Athirah Hanapiah
Post Pic
 
 
SHAH ALAM: Lebih 6,000 ahli akar umbi PPBM membantah pemilihan Mohd Firdaus Ahmad sebagai calon parti untuk DUN Kuah pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) ini.
 
Ahli Jawatankuasa PPBM Langkawi, Mohd Ratu Mansor berkata, pemilihan Firdaus tidak mengikut prosedur dalaman parti dan dipilih atas pengaruh pihak lain.
 
Malah katanya, perwatakan peribadi Firdaus yang negatif juga menjadi pendorong kepada bantahan yang dibuat pada hari ini.
 
"Ahli akar umbi bahagian Langkawi merasa kecewa dengan pilihan yang dibuat oleh Tun Dr Mahathir Mohamad memilih calon DUN Kuah dengan tidak mengikut prosedur dan memilih calon yang mempunyai banyak perwatakan negatif.
 
"Pemilihan ini (Firdaus) juga bukan dari dari akar umbi tapi hasil dari perbincangan pihak yang mempengaruhi keputusan kepimpinan," katanya dalam satu sidang media di Riverra Inn, di sini hari ini.
 
15 April lalu, Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Tun Dr Mahathir Mohamad mengumumkan Firdaus sebagai calon DUN Kuah yang akan bertanding pada PRU ini.
 
Beliau sebelum itu mengumumkan calon partinya yang bakal bertanding di enam kerusi Parlimen dan 14 kerusi DUN di Kedah.
 
Antara calon PPBM lain adalah mantan Menteri Besar Kedah Datuk Seri Mukhriz Mahathir yang akan bertanding di Parlimen Jerlun dan DUN Jitra.
 
Calon lain yang akan bertanding kerusi Parlimen adalah Datuk Ir Amiruddin Hamzah (Kubang Pasu), Wan Saiful Wan Jan (Pendang), Mohd Taufik Yaacob (Baling) dan Akhramsyah Muammar Ubaidah Sanusi (Jerai).
 
Calon DUN pula adalah Datuk A. Aziz Mohamud (Ayer Hitam), Halimahton Saadiah Saad (Bukit Kayu Hitam), Datuk Ir Amiruddin Hamzah (Anak Bukit), Mohd Aizad Roslan (Bukit Lada),
Syed Fadzil Syed Embun (Kuala Nerang) dan Abdul Razak Khamis (Sungai Tiang).
 
Mohd Nazari Abu Hassan (Jeneri), Abdul Rahim Kechik (Bayu), Mohd Saffuan Sabari (Guar Chempedak), Mejar (B) Annuar Abd Hamid (Tanjung Dawai), Datuk Azimi Daim (Bandar Baru), Johari Bulat (Air Hangat) dan Firdaus sendiri di DUN Kuah.
 
Mengulas lanjut, Ratu berkata bantahan terhadap Firdaus telah dilakukan sebelum ini namun kepimpinan tertinggi dikatakan tidak mengambil apa-apa tindakan.
 
Justeru ujarnya, ahli akar umbi PPBM yang tidak berpuas hati dengan  pencalonan Firdaus akan memberikan masa kepada kepimpinan tertinggi sehingga 28 April ini, dan akan mengambil tindakan susulan jika keadaan masih tidak berubah.
 
Beliau bagaimanapun enggan menyatakan apakah tindakan susulan yang akan diambil dan meminta media untuk menunggu sehingga tarikh tersebut tiba.
 
"Kita dah buat bantahan tapi tindakan tidak diambil jadi kita guna peluang ini untuk beritahu umum.
 
"Jika tindakan tidak diambil juga semasa penamaan calon atau tidak tukar semasa penamaan calon, kita akan teruskan dengan plan yang lain," ujarnya lagi.
 
 

Tiada ulasan: