HALAMAN SANTAI

Ahad, 29 April 2018

Sabotaj Tian Chua, SPR diseret ke mahkamah


 Tian_Chua_ipd_Dang_Wangi


KEADILAN DAILY


Presiden Pakatan Harapan Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail mengumumkan yang Pakatan Harapan akan mengambil tindakan undang-undang terhadap pembatalan pencalonan Tian Chua oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Menurutnya, sabotaj oleh SPR itu jelas tidak selari dengan keputusan Mahkamah Tinggi pada 3 Mac 2018 yang membenarkan beliau terus menjadi anggota Parlimen.

“Saya mempersoalkan asas keputusan yang dibuat oleh pegawai pengurus P115 Batu yang tidak mensejajari keputusan Mahkamah Tinggi pada 3 Mac 2018.

“KEADILAN sedang mengkaji dengan seberapa segera tindakan undang-undang yang akan diambil supaya proses demokrasi kekal subur dan terjaga,” katanya dalam kenyataan.

Sementara itu, Tian Chua dalam kenyataannya menyifatkan sabotaj itu sebagai satu pencabulan terhadap hak demokrasi pengundi Batu.

“Keputusan pegawai SPR adalah salah di sisi undang-undang dan sengaja menafikan hak pengundi di Parlimen Batu untuk membuat pilihan.

“Ini telah melanggar prinsip demokrasi dan pilihan raya yang adil,” katanya.

Beliau kini bertekad untuk terus membantu Pakatan Harapan dalam kempen pilihan raya ini.

“Semasa kita menunggu tindakan undang-undang, kita mesti bersemangat dan tidakk dikalahkan oleh taktik yang kotor ini.

“Saya menyeru rakan-rakan seperjuangan membantu gerak kerja di kawasan Pakatan Harapan bertanding dan akanmaklum tinndakan yang akan diambil mengikut perkembangan mahkamah,” katanya.

Timbalan Presiden KEADILAN Datuk Seri Mohamed Azmin Ali turut berkongsi sentimen sama dengan Tian Chua di atas insiden tersebut.

“Sudah terang lagi bersuluh yang ini adalah satu sabotaj dan taktik kotor. Namun, kita tidak akan mengalah,” kata Azmin menerusi akaun Twitter beliau

Tiada ulasan: