HALAMAN SANTAI

Ahad, 28 Oktober 2018

Saya penganggur, tak mampu tawar wang – Rafizi

Nizam Zain

Calon Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Rafizi Ramli. foto HAZROL ZAINAL, 16 MEI 2018.
Calon Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Rafizi Ramli. foto HAZROL ZAINAL, 
 

AMPANG – “Saya pengganggur, saya tiada kapasiti untuk sebarang menawarkan wang, jawatan dan sebagainya,” kata calon Timbalan Presiden PKR, Rafizi Ramli.

Beliau menegaskan, akar umbi sangat memahami keadaan beliau yang bukan lagi bergelar wakil rakyat seperti penggal lalu dan mustahil individu tidak berjawatan seperti beliau untuk menyogok undi.

“Sebab itu saya tak bimbang sangat asalkan anggota parti faham betul-betul perlunya kita untuk menolak politik wang.

“Keputusan setakat ini menunjukkan ada sambutan yang kuat daripada anggota bawahan yang menerima mesej saya untuk tolak politik wang dan tolak jawatan berlebihan,” katanya ketika ditemui pemberita di Dewan Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ), Taman Cempaka hari ini.

Rafiz juga berkata, keputusan pemilihan PKR Perak semalam yang menyebelah kepada beliau menunjukkan seolah-olah bekas Ahli Parlimen Pandan itu terlibat dalam politik wang.

“Itu sebenarnya akan membawa kesan yang lebih buruk kepada pesaing-pesaing saya kerana anggota-anggota PKR di bawah tahu siapa yang berjawatan dan siapa yang bawa duit,” katanya.

Sementara itu, Rafizi juga mempertahankan calon Naib Presiden PKR, S.Kesavan yang dituduh terlibat dengan politik wang sehingga satu laporan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dibuat ke atasnya.

“Kalau tengok dalam kes YB Kesavan di Sungai Siput ia sebenarnya satu perangkap.

“Ada seorang bertanding jawatan di cabang, seorang ibu pergi berjumpa dengan beliau merayu untuk mendapatkan wang kerana anak dia kanser, miskin dan sebagainya.

“Kesavan keluar (cek) pusat khidmat. Siapa pun dengan minda waras kalau orang nak beli undi, dia tak guna cek pusat khidmat, borang itu semua ada direkodkan tapi dia (pengadu) tergesa-gesa buat laporan SPRM,” katanya lagi. – MalaysiaGazette


Tiada ulasan: