HALAMAN SANTAI

Jumaat, 26 Oktober 2018

Usah dilayan Lokman Adam - Asyraf Wajdi

 
   

Datuk Asyraf Wajdi Dusuki enggan melayan tuntutan anggota Majlis Tertinggi (MT) Umno Datuk Lokman Noor Adam supaya beliau meletakkan jawatan sebagai ketua pemuda.

Bercakap kepada Malaysiakini, Asyraf mempersoalkan kelayakan Lokman untuk membuat gesaan tersebut.

"Tanya dia (Lokman) balik, dia pemuda (Umno) ke? Tak apalah, tak perlu layan sangatlah dia tu.

"Keputusan yang dibuat semalam bukan datang daripada saya seorang, sebaliknya sebulat suara dalam mesyuarat semalam dan saya tetap dengan pendirian itu," katanya.

Kritikan keras Lokman itu dibuat selepas Asyraf semalam menggesa Zahid supaya bercuti kerana berdepan pertuduhan di mahkamah.

Perkara itu diumumkan selepas mesyuarat pemuda Umno di ibu negara semalam.

Tidak puas hati dengan perkara itu, Lokman membuat gesaan balas dengan menuntut Asyraf meletakkan jawatan dan menyifatkannya sebagai ketua pemuda yang gagal.

Sebelum ini, Timbalan Presiden Umno, Datuk Mohamad Hassan memberitahu pemberita bahawa Umno mempunyai prosedur operasi standard (SOP) yang memerlukan pemimpin tertinggi bercuti jika berdepan tuduhan jenayah di mahkamah.

Minggu lalu, Ahmad Zahid didakwa dengan 45 tuduhan pengubahan wang haram, pecah amanah jenayah dan menerima suapan berjumlah lebih RM42 juta serta 27 pertuduhan membabitkan diri dalam pengubahan wang haram berjumlah lebih RM72 juta.

Malaysiakini juga sedang cuba mendapatkan reaksi sayap-sayap Umno lain ekoran kenyataan Asyraf itu.


Tiada ulasan: