HALAMAN SANTAI

Khamis, 26 Jun 2008

Anwar Usah Layan Yahya Shaari
(Global Media Channel)

KEJADIAN Pegawai Khas Menteri Besar Selangor, Yahya Shaari disiasat oleh BPR kerana dikatakan telah menyalahgunakan kuasa meluluskan tander punggut sampah dalam Majlis Perbandaran Petaling Jaya (MPPJ) bakal menimbulkan masalah kepada PKR Selangor jika ianya tidak diselesai dengan baik

Semalam pegawai berjanggut renggah ( jarang) itu telah pun melepaskan jawatan sebagai Pegawai Khas selepas beliau menerima surat penggantungan jawatan itu. Beliau nampaknya tidak puas hati dengan tindakan penggantungan yang dikenakan ke atasnya itu.

Tindakan beliau melepas jawatan itu betul, kerana mesej pengganggung itu sendiri ialah untuk memberi isyarat agar beliau melepas jawatan dengan baik apabila beliau disiasat oleh BPR. Dan nampaknya beliau peka dengan isyarat berkenaan.

Namun perkembangan selepas itu nampaknya kurang sihat dan tidak mencerminkan tindakan mereka yang pernah menimba pengalaman dari gerakan Islam.

Ahli PKR harus memahami sebaik-baiknya mengenai isu ini. Ada dua isu yang timbul dalam hal ini. Penggantungan alias pemecatan pegawai berkenaan dan siasatan oleh BPR. Apa yang kena faham kenapa pegawai itu digantung ialah kerana beliau disiasat oleh BPR. Siasatan belum selesai lagi walaupun MB pada suatu masa cuba membela dan melindungi aib pegawai itu dengan mengatakan siasatan sudah selesai dan tidak ada kes.

Teryata siasatan belum selesai lagi dan masih berjalan. Kalau sudah selesai dan pegawai itu tidak bersalah kenapa beliau digantung?

Maka wajar kalau pegawai itu digantung untuk membolehkan siasatan berjalan dengan lancar. Selain itu untuk menjaga integriti Kerajaan Pakatan Rakyat. Tidak sesuai sangat kalau orang yang disyaki rasuah berada di dalam pejabat sebuah kerajaan bersih dan telus seperti pejabat MB Selangor itu. Keadaan itu samalah pencuri yang berada di bawah ketiak alim ulama.

Pegawai berkenaan hendaklah insaf dan peka dengan keadaan. Salahnya di sini dari beliau juga kerana menulis surat sokongan sedangkan ia tidak mempunyai kuasa berbuat demikian. Kalau tidak banyak dan sampai boleh dihukum lima hingga 10 tahun penjara namun beliau telah menyalahgunakan kedudukannya. Apakah beliau tidak membaca piagam perkhidmatan dan juga bidang tugasnya sebelum duduk di kerusi jawatan itu?

Pegawai berkenaan nampaknya mengamok, membuat protes dan cuba mengheretkan masalah peribadinya jauh ke dalam parti. Beliau tidak perlu membuat kenyataan dan protes demikian. Beliau hanya ahli dan berkedudukan sebagai Setiausaha Perhubungan PKR Selangor, di mana statusnya dari segi keahliannya sama saja. Sama-sama membayar yuran yang nilainya sama.

Beliau tidak boleh merasakan hebat, penting dan seolah kalau bukan kerana beliau PKR Selangor tidak akan menang. Kalau itulah perasaan yang menekan dirinya, itu silap. PKR dalam keadaan sekarang akan kuat dan terus mendapat sokongan rakyat. Rakyat tidak menyokong mana-mana individu tetapi apa yang disokong aspirasi dan cita-cita PKR bersama Pakatan Rakyat.

Sesiapa yang memperjuangkan dirinya, beliau akan tewas dan kalah. Tidak ada siapa akan mempedulikan kita. Jadi cadangan hendak jumpa Anwar dan membawa protes batinnya itu tidak betul. Apakah lagi kalau Anwar tidak melayannnya beliau bercadang pula untuk meninggalkan PKR seperti Ezam Mohd Noor, makin tidak betul. Lihat apa sudah jadi pad Ezam penghormatan umum kepadanya sudah hilang. Seribu kali dia memburukkan Anwar dunia tidak akan mempercayainya kecuali dunia Umno.

Dan Anwar Ibrahim juga tidak payah layan ahli-ahli yang lebih memikirkan soal diri sendiri daripada agenda perjuangan untuk rakyat. Kalau beliau turut melayani tuntutan-tuntutan peribadi, ia tidak akan habis kerana semua manusia akan berbuat demikian.

Cuma perlu diingatkan kepada Anwar kalau hendak layan dan dodoi kerana PKR kini sudah memiliki sedikit kuasa dodoilah mereka yang ikhlas dan bersusah payah semasa berdemon mempertahan dan memperjuangkan agendanya dulu.

Jalan baik bagi pegawai berkenaan ialah bersikap tawaqus dan insafkan diri. Serahkan diri kepada Allah dan sekiranya siasatan BPR mendapat beliau tidak bersalah nah... muncullah semula sebagai pemimpin hebat yang bersih, tahu menghormati orang dan jangan bercakap berdolak dalih. Kalau kita benar kenapa kita harus menjadi penakut dan bukankah kita berjuang kerana Allah dan bukan kerana lain dari itu? Cuba hayati makna dalam doa iftitah.

Tiada ulasan: