HALAMAN SANTAI

Sabtu, 28 Jun 2008

Guan Eng vs Azizan
Roslan SMS


Isunya mudah. Kedah perlukan hasil untuk menguruskan negerinya. Kedah bukan seperti Pulau Pinang, Perak atau Selangor yang rata-rata berupaya berdiri di atas kaki sendiri serta memiliki "reserve" kewangan. Kerajaan Persekutuan telah berjanji akan membayar kerajaan negeri RM100 juta setahun kerana memelihara kawasan tadahan airnya di sekitar kawasan hutan simpan Ulu Muda. Malangnya sejak dari BN berkuasa dahulu khabarnya hanya sekali bayaran itu dibuat ketika Syed Razak menjadi MB dan sejak itu tiada bayaran lagi yang dibuat.

Lalu kerajaan negeri setelah membuat kajian dan mendengar pandangan dari pakar-pakarnya memutuskan untuk melakukan proses pembalakan di sebahagian kawasan berkenaan dengan impak paling minima ke atas alam sekitar.

Saya percaya rakyat negeri Kedah dibelakang keputusan kerajaan negeri memandangkan kemelut yang ditanggung oleh kerajaan kerana mewarisi kerajaan dari BN. MB ustaz Azizan di dalam akhbar NST hari ini dipetikn sebagai berkata:

Why is everone so kalut (panicky)?

Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng adalah antara orang pertama mengeluarkan kenyataan membantah keputusan kerajaan negeri Kedah itu. Alasannya sumber air Pulau Pinang datangnya dari kawasan berkenaan dan beliau bimbang ianya akan terjejas. Dalam kenyataannya semalam Guan Eng melemparkan pelbagai tuduhan dan kenyataan keras terhadap Azizan termasuklah bahawa kerajaan BN dahulu pun tidak berani melakukannya kerana bimbang kepada sentimen rakyat, tetapi Ustaz Azizan sanggup. Selain itu Guan Eng turut mendakwa Azizan telah bersetuju menyerahkan konsesi balak di kawasan berkenaan kepada sebuah syrikat yang mempunyai hubungan baik dengan BN.

Menurut laporan beliau berkata:

Tidak sangka kerajaan Kedah sanggup bekerjasama dengan syarikat pembalakan dari Sarawak sedangkan dari segi politik mereka adalah mush.

Berhubung hal itu Azizan berkata:

Tidak salahnya walaupun syarikat pembalakan itu dikatakan mempunyai hubungan rapat dengan BN. Malah kebanyakan syarikat di negara ini baik dengan BN.

Berbalik kepada isu utama, semua pihak perlu menyedari keadaan yang sedang dialami kerajaan Kedah, apakah Pulau Pinang atau negeri-negeri lain sanggup membantu dengan menghulurkan RM100 juta setahun sebagaimana dijanjikan oleh kerajaan Persekutuan kepada Kedah itu bagi meringankan beban mereka?

Saya melihat kritikan secara terbuka oleh pemimpin kerajaan negeri Pakatan terhadap pemimpin Pakatan di negeri lain seumpama ini sesuatu yang tidak sihat, sebagaimana diulas oleh penganalisa politik Khoo Kay Peng dalam runagannya di akhbar The Star:

Pakatan Rakyat must develop a harmonious internal decision making process
(PR perlu membentuk satu proses membuat keputusan dalaman yang harmoni)

Masing-masing negeri memiliki hak untuk menentukan sesuatu yang baik untuk negeri dan rakyat mereka. Mengkritik secara terbuka apalagi mempertikaikan keputusan dan membangkitkan syak wasangka yang negatif hanya akan mengeruhkan hubungan sesama Pakatan. Saya hairan bagaimana Guan Eng boleh memperlekehkan keputusan Azizan itu dengan menyatakan yang keputusan yang diambil itu: "....is the result of lack of advice (keputusan dibuat hasil dari kekurangan nasihat).

Dari BN terus mengeksploitasi isu ini, lebih baik Guan Eng memohon maaf kepada Azizan dan pihak tertinggi Pakatan perlu segera memikirkan garispanduan hubungan dan kerjasama sesama kerajaan negeri agar perkara yang malang seumpama ini jangan berulang lagi.

Tiada ulasan: