HALAMAN SANTAI

Ahad, 29 Jun 2008

Ramai tidak tahu ada tabung mangsa serangan haiwan buas


PENDANG - Jika anda menjadi mangsa serangan binatang buas, anda sebenarnya layak menuntut sumbangan sehingga RM20,000 dari sebuah tabung yang telah diwujudkan oleh kerajaan sejak lima tahun lalu tetapi masih belum diketahui ramai.

Syaratnya, anda atau waris mestilah warga Malaysia, orang awam (bukan anggota keselamatan), dan bukan kakitangan awam yang sedang bertugas dan bukan pemburu.

Bukti tabung itu kurang mendapat sambutan ialah apabila permohonan pertama untuk sumbangan hanya diterima tiga tahun selepas ia dilancarkan manakala sehingga ini hanya 15 peratus daripada dana permulaan RM1 juta itu telah digunakan.

Tabung Bantuan Mangsa Serangan Binatang Buas yang dilancarkan sejak lima tahun lalu, digunakan setakat ini.

Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Noriah Kasnon mengakui Tabung Bantuan Mangsa Serangan Binatang Buas itu mungkin tidak diketahui umum.

Bercakap kepada pemberita di sini semalam, beliau berkata, jumlah bayaran ditentukan oleh kes dengan kematian atau kecacatan kekal boleh mendapat amaun maksimum.

Katanya, haiwan buas yang dimaksudkan ialah gajah, seladang, babi hutan, harimau, beruang, ular sawa, ular berbisa, binatang primid seperti beruk, siamang serta ungka dan buaya.

Tiada ulasan: