HALAMAN SANTAI

Isnin, 30 Jun 2008

Yong ramal keuntungan Petronas RM90 billion


KOTA KINABALU: Dengan harga minyak mentah dunia mencecah lebih daripada AS$140 setong barubaru ini, Presiden Parti Maju Sabah (SAPP) Datuk Yong Teck Lee mengambil langkah untuk meramalkan keuntungan terkini Petroleum Nasional Bhd (Petronas) dan mengatakan ia mungkin berjumlah RM90 bilion bagi tahun ini.

Katanya keuntungan berkenaan jauh lebih besar berbanding RM40 bilion yang dicapai syarikat berkaitan kerajaan itu pada tahuntahun lepas.

"Sekiranya keuntungan Petronas berjumlah RM90 bilion, manakah wang selebihnya kerana subsidi minyak hanya RM13.7 bilion," beliau bertanya ketika berucap dalam majlis Pemimpin Bersama Rakyat dan Taklimat IsuIsu Semasa Politik di Kampung Unggun, Menggatal dekat sini hari ini.

Yong berkata kenaikan harga minyak barubaru membebankan rakyat.

Bercakap kepada pemberita mengenai surat tunjuk sebab yang dikeluarkan Dewan Tertinggi Barisan Nasional (BN) barubaru ini kepada SAPP, Yong berkata pihaknya belum menerima surat tunjuk sebab itu dan cuma akan membuat ulasan selepas menerimanya.

Turut berucap dalam majlis berkenaan ialah Anggota Parlimen Sepanggar Datuk Eric Majimbun yang juga Timbalan Presiden SAPP.

Eric menjelaskan beliau tidak menghadiri persidangan Dewan Rakyat pada 23 Jun lepas ketika usul kenaikan harga petroleum dan barangan dibentangkan kerana kehadirannya boleh dianggap menyokong usul itu. BERNAMA

Tiada ulasan: