HALAMAN SANTAI

Jumaat, 27 Jun 2008

Khalid mula bersihkan Selangor.


Setelah menamatkan khidmat Pengarah MuzIum Selangor, kini Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menghunus pedang pemutus sekali lagi.

Kali ini pancungannya keras dan tuntas sekali.

Dalam mesyuarat Lembaga Universiti yang diadakan lewat petang Khamis Naib Canselor Unisel, Prof. Dato’ Dr. Razali Agus diberitakan diberikan notis berhenti 24 jam.

Serentak itu, Timbalan Naib Canselor, Pro. Dr. Rustam Abbas juga ditamatkan tempuh pinjaman dan dikembalikan semula ke UiTM.

Prof. Razali Agus mula berkhidmat dengan Unisel sejak Bulan Ogos 2007. Tokoh ini terkenal dengan penglibatannya dengan UMNO dan merupakan sangat kontroversi ketika menjadi TNC Universiti Malaya.

Mengikut sumber Unisel, Razali sebenarnya tidak diserapkan ke jawatan hakiki dan dalam tempuh ke dua percubaan.

Bagaimanapun sumber lain mengatakan bahawa Razali telah didapati menulis sepucuk surat kepada Kementerian Pengajian Tinggi, Dato’ Khaled Nordin mengatakan bahawa dia tidak selesa dengan Kerajaan Pakatan Rakyat.

Beliau adalah pengerusi PEMANTAU yang berperanan besar menjatuhkan Khalid semasa Pilihanraya Kecil Ijuk 2007. Khalid menebus kekalahannya pada PRU 12 yang lalu, sekaligus dilantik menjadi Menteri Besar Kerajaan Campuran Pakatan Rakyat Selangor.

Sementara itu Dr Rustam dikembalikan ke Uitm atas alasan siasatan BPR. Beberapa pihak yang ditemui tertanya-tanya samada BPR sudah mengemukakan pertuduhan atau tidak terhadap Rustam.

Dalam perkembangan yang sama beberapa pegawai di Universiti ini yang dikaitkan dengan UMNO juga diberitakan kepanasan dengan tamatnya dahan pergantungan, Razali Agus.

Mengikut laporan sumber dalaman Unisel, Razali mengujudkan kumpulan-kumpulan UMNO di Unisel.

Mereka beritakan ada di semua jabatan seperti Jabatan Pendaftar, Bendahari, Perpustakaan, Korporat, Komunikasi Korporat, HEP, dan Sumber Manusia sebagai cara untuk mengawasi suara-suara PR di Unisel.

Dengan ini, proses pembersihan pengaruh UMNO sudah bermula di Selangor.

Tiada ulasan: